Categorieën
Mobiliteit

Waze

WazeIk ben één van die mensen die met zo’n smartphone ding rondloopt. En ja, ik doe daar vanalles mee. Commentaren op deze blog modereren, iets op twitter gooien, mijn facebook status updaten, spelletjes spelen, het nieuws en blogs lezen (Google Reader).
Ik heb reeds een GPS, maar voor verkeersinformatie is dat toch maar een onding. Ten eerste moet er nog wat materiaal bijgekocht worden (mij niet gelaten), maar de informatie moet dan ook nog binnenkomen. Het Vlaams Verkeerscentrum is niet echt een goede bron voor informatie op de kleine ring, of de Bergensesteenweg bijvoorbeeld. En de informatie die we over verkeer op Vlaams grondgebied krijgen is rijkelijk te laat of soms zelf achterhaald. Dit zorgt er ook voor dat de files laat worden aangekondigd op de radio.
Sinds kort gebruik ik een nieuwe applicatie op mijn smartphone, speciaal voor in de wagen: Waze! Waze is beschikbaar voor Android, iPhone en Blackberry, en omschrijft zichzelf als een sociale, mobiele applicatie die je begeleidt naar je bestemming. Het heeft dus véél weg van een GPS.
Maar wat je ook krijgt is:

  • locatie van de politie
  • locatie van files
  • locatie van flitspalen

Deze info is afkomstig van andere waze gebruikers… dat is nu net het sociale aspect (het is dus niet de bedoeling dat je zit te chatten!). Ik moet zeggen dat de interface die wordt gebruikt zéér intuitief is, een absoluut minimum interactie vraagt (je bevindt je normaalgezien dan ook in het verkeer!). En de info die binnenkomt is zéér accuraat, de gebruikers in het Brusselse zijn dus betrouwbare gebruikers. Wat je onbewust (maar bewust kan ook) doet tijdens je ritten, is de accuraatheid van de beschikbare kaarten updaten. Als je bewust naar het scherm kijkt, zie je dat er bepaalde straten zijn die nog niet eerder betreden zijn door Waze gebruikers. Je kunt deze herkennen aan de puntjes die op de weg liggen. Wanneer je dan in die straten rijdt, sla je aan het ‘munchen’ (ofte knabbelen). Daar zijn punten aan verbonden, een incentive om de applicatie te blijven gebruiken. Ook liggen her en der verspreid wat Cupcakes op de kaarten voor extra punten. Als ik het goed begrepen heb, zijn dat plaatsen waarover de Waze dienst nog extra info wil.

Wat zijn de nadelen? Aangezien de GPS van je smartphone constant openstaat zié je gewoon de batterij leeglopen. Een batterijlader via de sigarettenaansteker is dus geen overbodige luxe!
En Waze moet nog meer informatie krijgen, en daarvoor hebben we meer Waze gebruikers nodig. Vergeet niet: als je reeds over zo’n smartphone beschikt, Waze is dus een gratis GPS! En als je nog twijfelt over zo’n smartphone, via een gratis applicatie wordt je telefoon meteen dus ook een GPS (waarvoor je geen dure updates op kwartaalbasis moet betalen).
Heb jij ervaringen met Waze of gelijkaardige applicaties?

Share