Categorieën
Den Vijfhoek

Hello… James! Een ‘craftsmanship store’ in de Lakensestraat!

Het is al lang duidelijk, er bougeert het een en ander in de Lakensestraat. Op de vitrine van huisnummer 86 kleven er sinds een tijdje scherpe gouden letters die ‘Hello James’ vormen. James? Welke James? Toch geen conceptstore voor de nieuwste Bondfilm? Neen, gelukkig niet, het gaat blijkbaar om een ‘craftsmanship store’… tja, dat maakt ons in ieder geval erg curieus!

Tijd voor een interview dus!

BB: Hello… James! Een opvallende verschijning. Wie zijn jullie en wat is jullie connectie met Brussel?

Jonathan: “Hello! Wij zijn Nina & Jonathan, allebei 29 en steeds in Brussel gewoond en gestudeerd. Nina studeerde af aan La Cambre en ging later aan de slag bij Delvaux en Nathan-Baume als handtasontwerpster om drie jaar geleden haar eigen label te starten, NIYONA. Ikzelf studeerde af aan de Erasmus Hoge School en VUB om nadien in de reclamewereld te duiken waar ik als online producer de digitale campagnes volgde en coördineerde. Wat ik momenteel nog steeds doe, in combinatie met Hello James dus! Ooh ja… en James… is de naam van ons 3-jarig zoontje!”

BB: Hello James is een type winkel dat bijvoorbeeld perfect in de Kartuizerstraat of de Vlaamse Steenweg zou passen en toch kiezen jullie voor de Lakensestraat? Een bewuste keuze?

Jonathan: “Een bewuste keuze inderdaad! Omdat wij in een pand wilden investeren hebben wij een lastenboekje opgesteld met onze ideale ruimte en benodigdheden. Daarin moest bijvoorbeeld een groot atelier mogelijk zijn, gesplitst van de winkel, een brede gevel met mooie vitrine, winkelruimte waar wij ons verhaal in kwijt konden, etc…Om eerlijk te zijn, dat vonden wij niet (tegen betaalbare prijzen) in andere, misschien meer bekende straten of wijken. En daarboven, bij ons eerste bezoek, waren wij bij het binnenkomen meteen verkocht. Een coup de coeur dus…Maar de Lakensestraat op zich sprak ons ook aan. Wat mystiek, chaos, minder bekend, … soit, een uitdaging.”

BB: Wat is het unieke aspect van de Lakensestraat? Enig idee hoe deze straat nog verder zal evolueren?

Jonathan: “Het zijn niet meteen de positieve aspecten die deze straat uniek maken hé, maar het straalt wel uit wat Brussel nu eenmaal is. Wij volgen natuurlijk de toekomstplannen op de voet. De projecten met de OCMW-gebouwen, parking 58, etc… Ik hoop alleen dat ze de juiste keuzes gaan maken. Daarmee bedoel ik, Brussel leefbaar en aangenaam maken om er te wonen. We hebben meer mensen, volk, op de straat nodig, geen lege kantoorruimtes. En als dat zou kunnen met minder wagens en enkele leuke winkels en restaurantjes in de straat, dan komt het helemaal goed. We nemen een risico door een van de enige winkels in de straat te zijn, maar iemand moet er mee beginnen.”

BB: Atelier Marchal van de Spaanse ontwerper Josep Garcia zat tot voor kort iets verderop in de Lakensestraat en verkocht ook handtassen en lederwaren. Hij is intussen verhuisd. Vinden jullie dat spijtig of zien jullie dat eerder als een concurrent minder?

Jonathan: “Atelier Marchal is verhuisd naar de Rue Marché au Charbon. We vinden dat aan de ene kant wel spijtig. Je hebt altijd wat concurrentie of extra aanbod nodig om mensen aan te trekken. Dus ik zag hen liever in de Lakensestraat blijven. Er zijn nog veel winkelpanden vrij in de straat, dus het is spannend uitkijken wie of wat daar komt. Dat kan cruciaal zijn, ook voor ons, de komende twee, drie jaar.”

BB: Niyona is jullie huismerk. Hoe is dat tot stand gekomen? Zijn het enkel handtassen of zien jullie het breder?

Jonathan: “NIYONA is een ontwerpstudio en lederwarenmerk dat precies 3 jaar geleden werd opgericht. Een studio, omdat wij vaak ontwerpen, prototypes uitwerken en producties opvolgen voor andere merken die naar ons toekomen. Maar ook een eigen merk met eigen lederwaren gaande van handtassen tot portefeuilles, laptop/tablet sleeves, … maar ook ludiekere producten zoals lederen zadels voor je fiets of een toolbag voor je motorvoertuig.”

BB: Jullie omschrijven je als ‘Modern Artisans’. Een mooie term, maar hoe onderscheiden jullie je van klassieke artisanale producenten?

Jonathan: “Het zijn eerder de ontwerpers en labels die wij in onze winkel vertegenwoordigen die wij als ‘modern artisans’ omschrijven. Klassieke ambachtslieden respecteren de traditie, de manier hoe destijds hun product gemaakt werd. Wij trachten daar vernieuwing aan te geven door de ambacht te combineren met hedendaagse technieken of middelen. Ik geef even een voorbeeld: onze NIYONA-handtassen integreren -als optie- LED-verlichting, of maken gebruiken van lasercuts om een grafisch accent en extra structuur te brengen op het leder. Anderen zijn dan aan het experimenteren met 3D-printing in combinatie met hun nobelere materialen. En het is precies dat wat ons interesseert. Iemand die verder denkt dan de manier hoe men destijds omging met een bepaald ambacht of de techniek aanpast op een andere manier.”

BB: Ik zie dat jullie in de kelder een atelier hebben ingericht. Hoe belangrijk is het om ook het ontwikkelingsproces te tonen? Zal het een open atelier worden waar klanten kunnen binnenwandelen of houden jullie het eerder afgescheiden van de winkel?

Jonathan: “Een eigen atelier hebben we al 3 jaar met NIYONA, maar dat was vrij klein, ergens in een kelder onder een schrijnwerkerij. Wat niet echt handig was om klanten te ontvangen en vooral heel koud in de winter zonder verwarming. Klanten ontvangen kunnen we nu wel, het is ook ruimer, warmer en straalt iets uit. Het zal niet publiekelijk toegankelijk zijn, maar mensen die geïnteresseerd zijn of een project in gedachte hebben ontvangen we er graag. Via onze sociale-mediakanalen tonen we vaak wat we ‘achter de schermen’ doen, en er is ook een doorkijktafel van de winkel naar beneden toe. Dus het is belangrijk dat mensen weten wat we doen een verdieping lager en omgekeerd dat we onze eindproducten kunnen tonen aan het brede publiek.
Een leuke kers op de taart, is de herkenning van UNIZO met het ‘handmade in Belgium’-label. En dat als eerste Brussels bedrijf!”

BB: Proficiat! Naast handtassen gaan jullie ook andere zaken verkopen. Wat kunnen we zoal ontdekken?

Jonathan: “Absoluut! Ik geloof niet dat wij continu volk kunnen trekken en opnieuw laten komen door enkel handtassen aan te bieden. Mensen willen een verhaal horen en diversiteit zien. In een ideaal scenario moet ieder bezoek een beleving zijn. Naast onze eigen producten en atelier focussen wij ons op accessoires en designobjecten. Dat gaat van juwelen, kleine men gifts, naar tafeltjes, lampen van bekendere Belgische designers. Ook hebben we enkele ‘custom programs’ waar een klant zijn eigen product kan ontwerpen of samenstellen. Momenteel werken wij rond 3 thema’s : de handtas (spreekt voor zich), de fiets en het motorvoertuig. Daarvoor werken wij samen met specialisten die de juiste expertise hebben in hun domein. De handtassen, dat spreekt voor zich met NIYONA, voor de motorvoertuigen werken wij samen met Kruz Company en voor de fietsen met UNIK Bikes. In de winkel zien de mensen steeds de laatste realisaties ervan die wij voor een klant of samen gemaakt hebben. Het is belangrijk dat mensen ook naast inspiratie ook hun eigen, op maat gemaakte producten kunnen laten ontwikkelen. Wij zijn tenslotte een craftsmanship store!”

BB: Inderdaad! Schitterend, we wensen jullie heel veel succes!

Externe link:

http://www.facebook.com/hellojamesstore

 

Share