Categorieën
Brussel-Stad Onderwijs

‘Ik vond de Zomerschool een fantastische ervaring’

Afgelopen zomer ging ik niet op reis. Ik bleef in Brussel om als begeleider mee te werken aan de Zomerschool. Dit is een tof onderwijsconcept waarbij kinderen, die nog niet voldoende Nederlands spreken, deelnemen aan Nederlandstalige activiteiten. De werkwijze is helemaal niet schools, maar spelenderwijs. De kinderen hebben niet in de gaten dat ze een taal leren, maar ze steken ondertussen toch een heleboel van onze taal op.

Op de Zomerschool leren de kinderen de taal door onder andere te knutselen.

Brussel heeft heel wat Nederlandstalige scholen. Op deze scholen zitten ook leerlingen die moeite hebben met de instructietaal omdat zij zich de taal nog niet genoeg eigen hebben gemaakt. En er zitten ook kinderen die vanuit het buitenland naar onze hoofdstad zijn gekomen en soms nog geen woord Nederlands spreken.

Knutselen, zingen en sporten

Voor deze twee groepen leerlingen is de Zomerschool in het leven geroepen. Heel wat kinderen waren bijna alle dagen van de afgelopen maand juli aanwezig op Brede School Nieuwland in de Marollen om er in het Nederlands te spelen, te knutselen, te zingen, te sporten en op uitstap in de buurt te gaan.

Onderwijscentrum Brussel organiseert dit project. Dit initiatief draait ieder jaar weer op een heleboel vrijwilligers. Heel wat van deze vrijwilligers zijn leerkrachten die hier graag een deel van hun zomervakantie voor opofferen.

Geen strenge meester

Zo ook voor mij. Mijn motivatie was immers groot. Ik had een jaar lang geen Nederlands meer gegeven aan anderstalige nieuwkomers en wilde deze vaardigheid onderhouden. Daar kwam ook bij dat ik niet op vakantie ging en nog maar een halfjaar in de hoofdstad woonde. Vrijwilligerswerk is vaak de uitgelezen kans om je als nieuwe bewoner van een stad of wijk verder te integreren in een lokale gemeenschap.

Ik vond de Zomerschool een fantastische ervaring. Met drie vrijwilligers stonden we dagelijks op een groep van ongeveer vijfentwintig kinderen. In tegenstelling tot wat ik dacht, was dit helemaal niet zo’n zware job. In een vakantie hoef je niet de strenge meester te zijn maar eerder de toegeeflijke begeleider.

Snelle vooruitgang

De kinderen moesten dan ook vooral veel plezier beleven gedurende deze weken. Dat hadden ze bij het spelen van stratego op het speelplein, bij het papier scheppen of tijdens het marktbezoek op het Sint-Gillisvoorplein. Op deze zomerse school mochten de kinderen hun zorgen voor even vergeten.

Het leuke aan dit initiatief was ook om te merken dat de kinderen soms erg snel vooruit gingen. Achtjarigen, die tijdens de eerste week erg stil waren, kwetterden er vrolijk op los tijdens de laatste week. En kinderen die aanvankelijk niks verstonden, konden na enkele weken een instructie in het Nederlands volgen. Erg fijn om te merken dat onze inspanningen hun vruchten afwierpen.

Veel ontmoetingen met vrijwilligers

Verder heb ik als begeleider veel interessante ontmoetingen gehad met andere vrijwilligers. Soms mensen met andere visies, maar dat is juist interessant. Want dan ontstaat er ruimte voor discussie. En ook niet onbelangrijk: ik heb heel wat interessante activiteiten gedaan die ik wellicht ook eens in mijn derde leerjaar in Sint-Joost-ten-Node kan toepassen.

Kort samengevat: ik heb veel voldoening gekregen van de vorderingen van de kinderen en er zelf ook heel wat van opgestoken. In de toekomst ziet de Zomerschool mij dan ook zeker terug.

Deze tekst verscheen eerder op de blog 5 jaar OCB ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Onderwijscentrum Brussel.

Share