Automerken die zich storten op de kunstwereld – het lijkt een nieuwe trend te worden. De Mercedes-Benz Fashion Week is alom bekend en nadat Audi zijn steun verleende aan initiatieven als Interieur Kortrijk en Nationa(a)l Pop-up Store, baant nu ook BWM zich een weg door deze sector.
Met First Art & Design Session in de BMW Brand Store op de Waterloosesteenweg richtte het bekende Duitse automerk op 21 januari voor het eerst zijn pijlen op de kunst- en designliefhebbers in Brussel. Het werk van Antwerpse fotograaf Marc Lagrange vormde het centrale uitgangspunt van de avond.
Zoals steeds op dit soort initiatieven waren de gesprekken hartelijk, de drank overvloedig en de inrichting adembenemend. Wat echter ontgoochelde was de geringe aandacht die aan de fotograaf en zijn werk zelf werd besteed. Met een uur vertraging werd het werk van Marc Lagrange aan het publiek voorgesteld met de hulp van een weinig originele diapresentatie en een moderator die geheel volgens de letters van de kunst haar vragen afhaspelde.
Maar wat vooral ontbrak was elke vorm van interactiviteit tussen de artiest, zijn werk en het publiek. Geen kans om zelf vragen te stellen, geen blik achter de schermen van het leven van een bekende kunstfotograaf en helaas ook geen opwindende voorstelling van zijn laatste werken. Zes foto’s van de artiest stonden levensgroot verspreid op het event maar werden slechts op het einde van de avond snel-snel onthuld – zonder franjes of applaus, gewoon doek weg en klaar.
Deze Art & Design Session verdient zeker de aandacht en steun die BMW voor ogen heeft, alleen kon de invulling van het event beter. Dus op naar de tweede sessie en hopen op meer inspiratie voor de organisatie!