Categorieën
Brussel Actua BrusselBlogt.be Onderwijs People & Lifestyle

Belgische primeur: opleiding Fashion & Design management in Brussel

MODESIGN Academy is de eerste school in België die een opleiding management in Fashion & Design aanbiedt. Oprichter Olivier Zeegers licht toe wat dat precies inhoudt.

Het is algemeen bekend dat België een sterke internationale reputatie heeft op gebied van de kwaliteit van modescholen. De bekendste is waarschijnlijk de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Maar ook La Cambre In Brussel, KASK in Gent, SASK in Sint-Niklaas en Chateau Massard in Luik krijgen lovende kritieken op afstudeerprojecten. Maar wat gebeurt er met al dat creatief talent eens de schooltijd erop zit? Ze hebben de kans gekregen om hun ideeën om te toveren tot een volwaardige collectie, maar zijn ze wel klaar voor de harde businesswereld die hen opwacht?


Olivier Zeegers moet hetzelfde gedacht hebben toen hij besloot om een carrière uit te bouwen in fashion management. Echter, een dergelijke opleiding was in België onbestaand en dus vertrok Olivier naar het mondaine Parijs om daar in 1998 aan l’Institut Français de la Mode (IFM) zijn opleiding te volbrengen. Na er enkele jaren te hebben gewerkt, besloot hij terug te keren naar Brussel en zijn kennis en ervaring te verfijnen met een kwaliteit die huist in menig Belg: ‘le savoir faire’, niet spreken maar doen, geen woorden maar daden. In 2014, een jaar geleden, vond hij dat het tijd werd om zelf een school uit de grond te stampen. MODESIGN Academy was geboren. Dankzij een rijk netwerk van professionelen in de modewereld, dat Olivier over de jaren heen zorgvuldig heeft opgebouwd, liep de opstart op rolletjes. Verscheidene instanties waaronder MAD Brussels, Brussels Exclusive Labels (BEL) en Creamoda ondersteunen MODESIGN Academy.

 

MODESIGN Academy heeft verschillende programma’s:

Er zijn avondopleidingen voor startende ondernemers, die een totaal van 6 modules omvatten met telkens drie lesavonden. De student is vrij om 1 of meerdere modules afzonderlijk te volgen. Hierin kom je alles te weten over het opstarten van een merk, hoe je een collectie samenstelt, hoe je de stap naar productie zet, wat de verkoop inhoudt, hoe je je product aan de man kan brengen via marketing en communicatie, en wat je moet doen als je zelf een winkel wil opstarten. Er zijn professionelen uit verschillende domeinen die je parate kennis, goeie raad en handige tips meegeven. Vooral de starters zelf geven een realistisch beeld van het echte werk. Na de lesuren worden de studenten- elke avond- verwend met een origineel diner van een getalenteerde startende chef.


Daarnaast is er de Executive Master in Fashion & Design Management. Deze dagopleiding zal zich uitspreiden over 12 modules waarvan 6 maanden les en 6 maanden stage. Hier is het de bedoeling dat alle modules door de studenten worden gevolgd. Die aangeleerde kennis zal zijn toepassing vinden in een finaal afstudeerproject: het realiseren van een echte POP-UP store, een groepswerk waarin elke student zijn eigen talent kan verwerken. Zij het creatief of ondernemend, financieel of administratief: iedereen krijgt zijn rol in het project. Om te kunnen deelnemen aan de Executive Master is een presentatie voor een jury nodig, waarbij de student de kans krijgt om zijn motivatie en ideeën toe te lichten. Belangrijk: voor academiejaar 2016 sluiten de voorselecties af op 28 augustus 2015.
Verder zijn er deze zomer ook afzonderlijke Summerclasses met theorie, praktijk en exclusieve fashion visits in binnen- en buitenland.

De opleiding is niet enkel gericht op de afgestudeerde modestudent. De achtergrond of het talent van de deelnemer kan zowel creatief als niet-creatief zijn. Er zijn ook afgestudeerden in rechten, talen of ingenieursstudies die besloten hun carrière een nieuwe wending te geven en hun ondernemersdroom te verwezenlijken. Het doel van Olivier is bovenal om een gepersonaliseerde opleiding te creëren, die studenten toelaat om professioneel te worden, en ook professionelen aanspoort om elkaar te voeden. Hij ziet MODESIGN Academy als een HUB, dat wil zeggen een ‘networking center’ waar uitwisseling, contact en kennis centraal staan, en waar ideeën concreet gerealiseerd worden. Met focus op professionaliteit, kwaliteit, en heel veel plezier!
Wie meer wil weten kan contact opnemen via de website, de Facebook-pagina of op 02/771 59 75

Share