Categorieën
Brussel Actua Pellicule & papier Podium

Het nachtleven zoals het is: Belgica

Woensdagochtend 10u Kinepolis Brussel, koffie net binnen en croissant maar half verteerd. Net niet klaar om het nachtleven in te duiken met het allernieuwste brouwsel van de Gentse regisseur Felix van Groeningen: Belgica. De langverwachte film over en rond het bekende Gentse danscafé Charlatan. In 1989 kocht Jo -vader van- van Groeningen een ‘ouwepetencafé’ op de Vlasmarkt in Gent, dat langzaam maar zeker zal worden omgevormd tot een begrip in het Gentse nachtleven, de Charlatan.  In 2000 verkocht van Groeningen zijn café aan twee broers, Joris en Gerald Claes. Hun relaas wordt gedurende twee uur zonder franjes in ons ochtendstrot geramd.

We worden wakker, waarschijnlijk ergens eind jaren ’90, in een ochtendlijke slaapkamersituatie waarin menig feestneus zich al eens bevond. Kater, onbekend kot, sigaret, koffie, merci en bedankt, en- ongewassen met uitgelopen make-up- huiswaarts. Het is meteen de toon van wat de komende twee uur als een sluipende wervelwind door ons hoofd zal worden gejaagd: het leven zoals het echt was, en is, in en rond het Belgische nachtleven.  Felix van Groeningen laat ons alle hoeken van de kamer zien, zonder opkuis.  De mensen zijn niet op hun mooist. De taal is wat ze is: West-Vlaams, Gents, Aalsters of Engels, met haar op.  Er wordt gefeest, gedronken, gerookt – veel gerookt- en gesnoven. Gedanst en gezoend. Gevogeld en bedrogen.  Gebouwd en afgebroken. Gezongen,  geruzied, gevochten en gebleit. En dat alles zou niet bijzonder zijn mocht het niet uitzonderlijk realistisch zijn neergepoot, met een dijk van een soundtrack door de Soulwax broers die de magische klank van het nachtleven als een stalen ruggengraat door de film trekt.  Dat de rollen van de broers Jo en Frank worden vertolkt door de relatief onbekende acteurs Stef Aerts en Tom Vermeir, is een meerwaarde.  Het bevestigt de sfeer van relativering en dagelijks leven.

Toegegeven: Ik was niet meteen verkocht. Als kijker beleefde ik antipathie, frustratie, afschuw en onbegrip.  Maar ook kippenvel, medeleven, herkenning, en inzicht. Vooral dat laatste breekt door daags na de voorstelling.  Belgica brengt niet alleen een glimp van het leven achter de schermen van een café, maar ook het vallen en opstaan dat gepaard gaat met ondernemen, succes beheren, beslissingen nemen en verder gaan. Het toont onverbloemd wat we zelden te zien krijgen: de prachtige magie van de lelijke realiteit.

Vanaf 2 maart 2016 te beleven in de Brusselse bioscoopzalen.

 

Share