Deze week lanceerden zowel Brussel Stad als het Gewest een promotiecampagne om het imago van Brussel op te krikken. Dat kreeg door de terreurdreiging en bijgaande alarmfase 4 (nu teruggedrongen naar 3) behoorlijke klappen.
Ik ben vast niet de enige Brusselaar die van ongeruste familieleden meermaals telefoon kreeg, als Brussel weer eens negatief in het nieuws kwam.
‘Hoever woon jij precies van Molenbeek?’
‘Is de metro nemen absoluut noodzakelijk om naar je werk te gaan?’
‘ Misschien dat we dit jaar ons jaarlijks bezoek aan de Brusselse Kerstmarkt maar uitstellen?’
Het zijn maar enkele van de vele vragen en opmerkingen die ik te horen kreeg. Ik liet deze opmerkingen en soms goedbedoelde adviezen (om vooral niet te veel buiten te komen) dan ook wijselijk aan me voorbijgaan.
Het is wel te merken dat er minder niet-Brusselaars te vinden zijn in Brussel. Op de zondagse Zuidmarkt zijn er beduidend minder mensen sinds november en ook de Kerstmarkt had dit jaar beduidend minder bezoekers.
Momenteel zijn er 30% minder toeristen die Brussel aandoen en het zouden vooral Spanjaarden zijn die het minste schrik tonen. Zij annuleren het minst hun verblijf in onze hoofdstad.
Hoewel hotels er alles aan doen om hun klanten gerust te stellen (communicatie via sociale media, antwoorden op ongeruste vragen) lijken de meeste buitenlanders momenteel nog niet volledig overtuigd.
Ik was dan ook zeer enthousiast om op Kerstdag een nacht door te brengen in een hotel in het centrum van onze hoofdstad en eens toerist te spelen in eigen stad. Op het gemak kuieren in het centrum en zich geen zorgen hoeven te maken over de laatste metro om thuis te geraken, had wel iets bevrijdends.
En even logeren in het centrum van stad, ik zou het iedereen aanraden. Het centrum van Brussel leeft verder en de Brusselaars laten zich heus niet zo snel kennen.
Ik hoop alvast dat de toeristen vanaf 2016 weer massaal naar onze stad zullen afzakken.
Met dank aan hotel The Augustin, Stalingradlaan 25-31, 1000 Brussel, www.theaugustin.com.