Categorieën
Mobiliteit

1 april: B-tube, de fietstunnel rond de vijfhoek

Enkele dagen nadat de plannen voor het herinrichten van de kleine ring ten voordele van de fietsers  aandacht kregen op de nationale mediakanalen lijkt Pascal ‘antiheld’ Smet (minister van Mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) zijn middle name alle eer aan te doen. In kringen van het kabinet van mevrouw Els Ampe (schepen van Mobiliteit van Stad Brussel) zijn berichten opgevangen over een plan B voor de kleine ring van Brussel. Het nieuwe compromis stapt af van de aanleg van de bovengrondse gescheiden fietspaden. Onder de hele lengte van de kleine ring komt een fietstunnel die de werktitel B-tube meekreeg (B staat voor bike  en voor tube haalde men de mosterd in Londen).

Smet moet inbinden en wat bovengronds gewestmaterie is, lijkt ondergronds het territorium van een van de 19 gemeentes. De uitvoeringsplannen zijn pril, lees onbestaand, maar de  financiering is al rond en een planning staat op poten, is te horen. Als er in de ondergrond geen ongebruikte buurtweg opduikt worden in 2019 de nodige vergunningen afgeleverd en wordt de tunnel midden 2020 opgeleverd.

fietstunnel in San Sebastian (Spanje)

Het mag niet verwonderen dat het resultaat van de onderhandelingen tussen Stad Brussel en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lichtelijk surrealistisch aandoet. In een Belgisch context is het niet uitzonderlijk dat meerdere overheden (ook  de EU tast in de buidel) samenwerken met een privépartner om het kostenplaatje rond te krijgen. Vlaanderen, en dus voor een deel ook Brussel, zijn stilaan wereldkampioen in publiek-private samenwerking. Wat vreemder aandoet zijn de voorwaarden die aan deze samenwerking met de privépartner zijn gesteld. Een wereldleider op de markten van verzekeringen, Lloyd’s of London, heeft net toezeggingen gedaan om zijn dochtermaatschappij in Brussel te vestigen en zoekt aanwezig te zijn in het stadsbeeld door zich achter een bouwproject te scharen. Lloyd’s of London, de partner in kwestie,  opent zijn hub op het continent net tijdens het jaar dat de fietstunnel er komt.

Harold Lloyd (Alfred Cheney Johnston, 1921)

De tunnel krijgt de naam van de stichter van Lloyd’s mee en na de gecommercialiseerde namen voor  voetbalstadions komt er nu dus een fietstunnel met marketingwaarde. Lloyd’s kreeg dit voor mekaar door te garanderen dat ex-patriots in België blijvend hun Britse nationaliteit kunnen behouden door personeelslid te zijn van het samenwerkingsverband dat de fietstunnel gaat uitbaten, een tewerkstellingsproject voor hoger opgeleiden in ruil voor naambekendheid in de hoofdstad van Europa. De uitbating gebeurt op basis van het toekennen van concessies aan kleine commerciële vestigingen als koffie- en theehuizen of fietsherstelplaatsen.

Een toch wel vreemde deal als je het mij vraagt, zelfs voor een Belg die wat vertrouwd is met Brussel. Wat deze Britse Brusselaars dan gaan doen, was de vraag die gisteravond tussen pot en pint werd opgeworpen. Als burgerwachten de stilaan onontwarbare ondergrondse verkeersstromen in goede banen leiden en door hun aanwezigheid en Brits flegma erop toezien dat chaos uitblijft waar zich wachtrijen voordoen, werd geopperd. De tijd zal raad brengen.

Voor wie over bovenstaande zijn mening kwijt wil op de sociale media, gelieve de hashtag #Lloyd-or-not  aan zijn berichten toe te voegen.

Ceci est une fiction: onze aprilgrap van het jaar!

 

Share

Door Michel

Heeft een boontje voor Brussel, pendelde jaren lang om er te gaan werken en komt er, ook nu nog, graag terug. Hij vindt multiculturaliteit, zeker in steden, onvermijdelijk en verrijkend. Dat verschillen zichtbaar en soms uitvergroot worden is er een consequentie van. Als ze inspiratie opleveren is het mooi meegenomen.