Categorieën
Brussel Actua Duurzaamheid Mobiliteit

Voorrang voor fietsen en elektrisch vervoer

Beste ouders van Filter Café Filtré,

Een dikke proficiat met jullie protestactie! Dit kwam net op tijd, maar nu moet massaal volgehouden worden. Ik sta voor 200% achter jullie standpunt.

Het probleem is groter dan jullie probleem op school. Jullie kinderen leven ook in de stad, spelen en wandelen er. Het is een algemeen stadsprobleem.

In Vlaanderen loopt er nu de actie van de Curieuzeneuzen, een groots burgeronderzoek naar luchtkwaliteit. Waarom doet heel Brussel de test niet?

Waar we naartoe moeten (zoals jullie terecht aantonen: het kan wel in het buitenland). In een stad hoofdzakelijk:

  • wandelen en fietsen
  • openbaar vervoer (maar: geen stinkende bussen, weg met verkeerslawaai. Wel elektrisch!)
  • taxivervoer met elektrische vervoermiddelen

Maar ik wil er nog aan toevoegen: de auto helemaal bannen zal niet gaan. Daarom ingrijpen op de almacht van de huidige auto’s:

  • bedrijfswagens afschaffen (wie rijdt, moet er zelf voor betalen! Dat zal het gebruik afremmen)
  • diesel vervangen door benzine is geen oplossing! Enkel elektrisch (of evenmin vervuilend) toelaten.
  • daartoe stimulansen creëren voor elektrisch rijden (nu is het te duur, te weinig rijbereik, te beperkte batterijen, te weinig laadpalen)
  • publieke laadpalen plaatsen en stadsbewoners stimuleren tot plaatsen van individuele laadpalen (elektrische auto’s parkeerplaats geven aan de stoep, leidingen onder het voetpad, enz.). Nu is elektrisch rijden in de stad praktijk onhaalbaar!
  • straten anders inrichten. Veel straten alleen voor fietsers, aaneensluitende routes maken, zodat mensen hun doel (werk, school, enz.) kunnen bereiken met de fiets. Alle andere straten eenrichtingsverkeer en limiet 30 km (behalve de grote verkeersassen), want in Brussel worden ook te veel mensen omvergereden! Daarnaast plaatsmaken voor brede fietspaden en voor parkeerplaatsen voor publiek en individueel elektrisch opladen.
  • straten rond scholen iedere dag , tijdens start en eindperiode van de lessen, afsluiten voor ander dan schoolverkeer. Niet enkel de vuile lucht verdwijnt daardoor, maar ook het lawaai en het gevaar door het verkeer!

De verkiezingen komen eraan. Het is nu het geschikte moment om burgemeesters onder druk te zetten!

Heel veel succes!

Christine

Christine Ketels woont op het platteland in Vlaanderen en doet mee aan Curieuzeneuzen. Haar dochter gaat in Brussel wonen en ze maakt zich heel veel zorgen om de stinkende lucht daar, het lawaai, de veiligheid en de almacht van de auto. Ze reageert op het burgerinitiatief Filter Café Filtré, dat op vrijdag 20 april een nationale actiedag organiseert.

Share