Categorieën
Pellicule & papier Podium

Je t’aime / Ik ook niet

Er staat op woensdag 5 mei een Brussels schrijvershuwelijk op stapel. Lize Spit stapt in het huwelijksbootje met haar Franstalige confrater Thomas Gunzig. Of toch niet? Er zit sinds zondag een serieus haar in de boter. Gunzig is niet komen opdagen op een langverwacht romantisch etentje bij Spit thuis en heeft haar vertrouwen volledig beschaamd. Was hij trouwens niet vanaf het prille begin enkel uit op het geld?

Wie bij het lezen van de inleiding uit de lucht valt, volgt het literaire experiment #Thomize niet. Flirt Flamand heet het programma waarmee Literatuur Vlaanderen sinds 2019 de Franstalige lezer probeert te verleiden op de Brusselse boekenbeurs Foire du Livre. De beurs van dit jaar is omgedoopt in een onlinefestival van 6 tot 16 mei. Onder de noemer Flirt Flamand vinden gesprekken plaats tussen Belgische schrijvers en illustrators aan beide kanten van de taalgrens. Een speciaal event is de live te volgen chat, waarin Lize Spit en Thomas Gunzig via taal toenadering tot elkaar zoeken en uiteindelijk trouwen.

WatchApp is een nieuw coronaproof format dat het Antwerpse theatergezelschap SKaGeN het voorbije jaar gelanceerd heeft. Je volgt een verhaal gedurende meer dan een week in realtime aan de hand van tekst- en videoberichten op je smartphone. De eerste WatchApp, Emmi en Leo, sloeg aan bij het publiek en kreeg een vervolg met Emmi en Leo live en Imke. Terwijl de eerste twee series via WhatsApp liepen, creëerde SKaGeN voor de derde serie een eigen app. Het toegenomen budget maakte ook meer gefilmde fragmenten mogelijk – voor Imke zelfs ruim drie uur video. Het originele concept is intussen auteursrechtelijk beschermd en geniet internationale belangstelling.

#Thomize gebruikt het platform van SKaGeN, maar houdt het bij tekst en foto’s. De serie slaagt er met beperkte middelen wonderwel in om de volgers bij de les te houden. De talige toenadering tussen de schrijvers, die zich aanvankelijk nog vousvouyeren, loopt via veel humor en spits geformuleerde uitspraken, zoals ‘ik wil begraven worden met een gebraden kip’, ‘de liefde moet ergens aan kunnen vasthaken, aan een scherp kantje of een lichaamsdeel dat uitsteekt’ en ‘huwelijken zijn net auto’s, mensen worden agressief als ze erin stappen’.

Zij is eerder gereserveerd en empathisch, hij strooit kwistig rond met pittige details en overschrijdt daarbij al eens de grenzen van de welvoeglijkheid. De intimiteit neemt toe, maar er ontstaan ook geregeld misverstanden en de vraag dringt zich steeds nadrukkelijker op of de partners van de hoofdpersonages in de romance zullen ingrijpen. De spanning wordt opgebouwd met cliffhangers – en lange pauzes ertussen – die je doen uitkijken naar het vervolg.

Een deel van de charme ligt in het spelen met feit en fictie. Spit en Gunzig voeren zichzelf op als personages. De figuren dragen niet alleen dezelfde naam als de schrijvers, ze delen ook heel wat eigenschappen. Gunzig heeft inderdaad drie kinderen en is kind aan huis in Bar du Matin. Spit woont in Anderlecht en won als kind een gouden medaille in het judo met een gebroken pols. Maar haar vriend heet niet Kurt, maar is de Nederlandse schrijver Rob van Essen, en de bar waar ze op een avond afspreken voor een koffie, is die dag helemaal niet open. Die vermenging van Wahrheit en Dichtung zorgde ervoor dat een enthousiaste fan een kijkje wilde nemen op de plaats van de afspraak, maar ontgoocheld moest afdruipen.

Het bericht van de fan stond in de Facebook-groep van #Thomize, die meer dan 1.000 leden telt. Dagelijks verschijnen er tientallen berichten in de virtuele foyer. De leden becommentariëren het verloop van het verhaal en speculeren over het vervolg, laten hun goed- of afkeuring blijken, vertellen over hun eigen ervaringen, laten knotsgekke memes of GIF’s op de wereld los, verzorgen de soundtrack. Een vrolijke boel. Sommigen laten zich misschien iets te veel meeslepen (“ik wil dieje kerel op zijn bakkes gaan slaan”) en de stemming pro en contra wisselt wel erg snel, maar het enthousiasme is aanstekelijk en het gemeenschapsgevoel is door het forum veel sterker dan bij het doorsnee streamingaanbod. Je waant je haast in een theater, waar je meeleeft met wat je op het podium ziet en je je door de gedeelde ervaring verbonden voelt met de andere toeschouwers. Statler en Waldorf mopperen intussen hardop op de tribune. Of een vergelijking met de virtuele wereld: een nieuwe wending, en Twitter ontploft.

#Thomize slaagt er ook in om de kloof tussen de taalgemeenschappen te overbruggen. Je kunt de voorstelling volgen in het Nederlands, het Frans, of een combinatie van beide. Je leert er ook een schrijver van over de taalgrens door kennen. Dat is nodig, want de kennis over het literaire landschap in het andere landsdeel is bedroevend. Thomas Gunzig is niet alleen scenarist van de film Le Tout Nouveau Testament van Jaco Van Dormael, maar is als romanschrijver ook al bekroond met de driejaarlijkse prijs van de Franse Gemeenschap. Zijn jongste worp Feel Good dateert van 2019.

Morgen eindigt #Thomize met een fictief schrijvershuwelijk. Twee fans, Bregtje en Arthur, alias #Artje, mogen het feest bijwonen. Het verslavende format heeft dankzij een uitgekiend scenario met verrassende wendingen en geestige ontboezemingen en dankzij de beleving door de publieke interactie alles in zich om de wittebroodsweken te overleven.

Meer info over #Thomize vind je op de website van Flirt Flamande. Je kunt nog gratis aansluiten door een mailtje te sturen naan hallobonjour@flirtflamand.be en je taalvoorkeur te geven (Nederlands, Frans of tweetalig). De eerste digitale schrijversontmoeting op Foire du Livre vindt plaats op 6 mei tussen David Van Reybrouck en Caroline Lamarche.

Share

Door Tom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.