Vandaag gelezen op De Standaard :
STEPHANE Lallemand, alias dj Lefto, heeft tien jaar gewerkt in de Brusselse platen- en cd-winkel Music Mania. Sinds zaterdag is hij op zoek naar een nieuwe job, want de zaak heeft na twintig jaar de deuren gesloten.
Bron De Standaard
Als reden voor de sluiting wordt de moordende concurrentie aangehaald van ketens als de Mediamarkt en van online shops en al dan niet legale downloads. Daarnaast wordt ook de hoge Brusselse huurprijs aangehaald, de Leuvense en Gentse Music Mania’s blijven wel gewoon bestaan.
De concurrentie vanwege Mediamarkt wordt gerelativeerd door Jean-Marie Christiaens, algemeen directeur van Mediamarkt in Belgie:
,,De cd-verkoop blijft constant zakken. Er is een verschuiving richting dvd’s. In welke mate passen die zelfstandigen zich daaraan aan? Dat we voor cd’s lage prijzen vragen, heeft trouwens niets te maken met betere aankoopcondities, zoals wel eens gezegd wordt. We hebben zelf beslist om op dat vlak een agressieve politiek te voeren. En in die nichemarkten zijn we lang niet zo populair als iedereen denkt. Als u het mij vraagt, is het internet een veel grotere concurrent voor die platenzaken. Vooral omdat er op het internet heel veel informatie over artiesten te vinden valt. Het net heeft de rol overgenomen van de eigenaar van de alternatieve platenzaak die vroeger altijd als eerste op de hoogte was van muzikale vernieuwingen. Natuurlijk zal de virtuele handel op het internet de handel van de gewone winkels overnemen, maar dat is voor Media Markt een even grote uitdaging als voor die kleine zelfstandigen.”
Zelf heb ik daar een beetje een dubbel gevoel bij: ik heb in mijn Leuvense en Brusselse tijd best wel wat cd’s gekocht in de Music Mania, al is het zo dat sinds de komst van de Mediamarkt ik mijn gading meer daar vindt, mijn muzieksmaak is wel niet doorsnee (denk ik), maar zeker ook niet zo gespecialiseerd dat ze mijn soort muziek niet in de Mediamarkt hebben. Enkel voor sommige releases, zoals bvb. de cd’s van John Zorn’s Tzadik label, koop ik tegenwoordig online, wegens inderdaad goedkoper dan in de fnac of de Music Mania.
Anderzijds vraag ik me af of zo’n speciaalzaak als de Music Mania echt niet kan overleven, gezien de service die zo’n winkel zou kunnen bieden. Kijk in dat verband naar de Leuvense JJ Records, gerund door Stef Smits (een ouwe kennis uit mijn Radio Scorpio periode). Ook Smits komt aan het woord in het Standaard-artikel:
,,Toch vind ik niet dat Media Markt zelf creatief is”, aldus Stef Smits, de zaakvoerder van de Leuvense platenzaak JJ Records. ,,De markt is veranderd. Vroeger stond in de Ultratop alleen bullshit, nu staan daar ook zogenaamd kwalitatieve namen. Dus probeert Media Markt mensen te lokken die dat kopen. Ze willen hun concurrenten weg, zoals Fnac en Extra Zone. Nochtans zijn ze niet goedkoper. Dat is de perceptie, omdat ze een aantal titels erg goedkoop aanbieden en daar veel mee adverteren. Ik verlies ook het publiek dat de grote namen koopt, maar vinyl en veel independent stuff verkoopt nog altijd goed. Het is belangrijk om als muziekwinkel een eigen gezicht te hebben. Je moet niet alleen weten wat zal uitkomen, je moet ook ergens voor staan. Alleen diegenen die geen gezicht hadden, vallen eruit.”
Ik heb de neiging me bij Smits’ mening aan te sluiten. Zou het dan toch aan de Brusselse huurprijzen liggen?
En o ja, toen ik vanmiddag dit nieuws vertelde aan mijn collega, een fervent liefhebber en aankoper van dance muziek op vinyl, was zijn eerste reactie: nogal logisch, hun vinyl is veel te duur, via het net koop ik veel goedkoper…
Dit artikel verscheen eerder op Franks weblog.