Categorieën
Brussel Actua Mobiliteit Reizen & Toerisme

2 juli: grote veranderingen bij de MIVB

Sommigen onder jullie zullen er misschien al van gehoord hebben: op 2 juli verandert er heel wat op het MIVB-netwerk. Tot nu toe is er hier maar bitter weinig communicatie over geweest vanwege de MIVB (behalve wat bordjes aan sommige haltes, en de wekelijkse pagina in Metro), dus hierbij een klein overzicht van wat er gaat veranderen – te beginnen met de tramlijnen.

Tram 3 (Churchill – Noordstation): wordt tijdelijk afgeschaft. Om dit op te vangen is er de nieuwe tramlijn 4 (die alle haltes behalve Churchill gemeen heeft met lijn 3) en wordt ook tramlijn 25 tijdelijk verlengd van Rogier tot het Zuidstation, om de noord-zuidverbinding te versterken. In 2008 zal lijn 3 in een sterk verbeterde vorm terugkomen.

Tram 4 (Esplanade – [P] Stalle): een nieuwe tramlijn, met het traject Esplanade – Noordstation – Zuidstation – Vanderkindere – [P] Stalle. Deze tram volgt dus tussen Esplanade en de noord-zuidverbinding het traject van de huidige lijn 52, tot Vanderkindere van de huidige lijn 3 en vanaf daar tot [P] Stalle zoals de huidige lijn 91. Deze tramlijn zal in de spits om de 6 minuten rijden en er zullen nieuwe, ruime T3000-trams op rijden.


Tram 18 (Houba-De-Strooper – Dieweg): wordt definitief afgeschaft. Deze tramlijn is eigenlijk een samenraapsel van verschillende stukjes en er is niet echt een noodzaak om hem in deze vorm te behouden. De enorme lengte van deze lijn en het gebrek aan trajecten afgezonderd van het verkeer zorgen ook voor veel onregelmatigheid. Tussen Houba-De-Strooper (nieuwe naam Stadion) en het Kerkhof van Jette zal tram 94 rijden, tussen het Kerhof van Jette en de Bareel van Sint-Gillis zal tram 81 omgeleid worden, vanaf het Bareel tot Stalle is er de nieuwe tramlijn 97 en op het laatste stukje Stalle – Globe de nieuwe 4.

Tram 52 (Esplanade – Drogenbos): wordt afgeschaft. Op het grote noordelijke stuk zal tram 4 rijden, dus dat is wel zo makkelijk. Het zuidelijke stuk Zuidstation – Drogenbos wordt integraal overgenomen door lijn 82, dus ook daar verandert er niet zoveel.

Tram 81 (Montgomery – Heizel): blijft rijden, maar volgt tussen het Zuidstation en het Kerkhof van Jette de reisweg van de huidige tram 18, en dus niet meer de noord-zuidverbinding. De frequentie zal ook verhoogd worden, vooral om het verlies van de 82 en 18 in Sint-Gillis op te vangen.

Tram 82 (Montgomery – Berchem station => Drogenbos – Berchem station): tram 82 is nu vooral een versterking van de lijnen 83 (in het westen) en 81 in het (zuiden/oosten), maar wordt vanaf juli een volwaardige tramlijn die dus ook ’s avonds en in het weekend zal rijden. Nieuw is dat hij vanaf het Zuidstation niet meer naar Montgomery, maar naar Drogenbos zal rijden, om de 52 op dat stuk te vervangen. Er zullen ruimere trams (type PCC 7900) ingezet worden. ’s Avonds rijdt er een specifieke tram 32 Drogenbos – Zuidstation – Noordstation en is de 82 beperkt tot Berchem station – Zuidstation.

Tram 83 (Zuidstation – Berchem station): wordt afgeschaft. Normaal zou dit pas gebeuren bij de voltooiing van de kleine metroring, maar door de vele opstoppingen bij de ‘abattoirs’ van Kuregem is het nu al zover. Tram 82 zal frequenter en met grote trams gereden worden, en bus 85 zal van Beekkant doorgetrokken worden tot Delacroix (aansluiting met metro 2).

Tram 91 ([P] Stalle – Louiza): wordt afgeschaft. Tussen [P] Stalle en Vanderkindere geen enkel probleem, want daar zal de nieuwe tram 4 rijden. Tussen Janson en Louiza zal er ook versterking zijn van de nieuwe lijn 97. Enkel op het stukje Vanderkindere – Janson zal de 92 alleen overblijven, dus daar zal het wel iets drukker worden.

Tram 93 (Schaarbeek station – Legrand): wordt afgeschaft. Deze lijn is een vooral een versterking van de lijnen 92 en 94, en de oplossing is eenvoudig: beide tramlijnen zullen worden versterkt (zeker tijdens de spits) om dit op te vangen.

Tram 94 (Kerkhof van Jette – Herrmann-Debroux => Stadion – Herrmann-Debroux): wordt in het noorden verlengd tot Stadion (oude terminus Houba-De-Strooper van de 18), maar wordt tegelijkertijd overdag ook in twee stukken gereden: er zullen trams zijn die het stuk Stadion – Legrand afleggen en trams die het stuk Louiza – Herrmann-Debroux doen, met de hele Louizalaan dus als overlappend stuk. ’s Avonds zullen de trams wel het hele traject afleggen. Op deze manier ontstaat er op de Louizalaan tijdens de spits een frequentie van 3 minuten.

Tram 97 ([P] Stalle – Louiza): tot slot nog een nieuwe tramlijn, de 97. De begin- en eindhalte heeft hij gemeen met de huidige 91, maar daar blijft het ongeveer bij. Na de eerste halte (Stalle) zal deze tram al de 82 gaan volgen richting centrum, en aan Wielemans slaat hij af naar de Bareel van Sint-Gillis (tussen Stalle en Bareel vervangt hij dus de 18). Aan de Bareel rijdt hij een stukje parallel met lijn 81 tot Janson, waar hij weer het voormalige traject van lijn 91 hervat tot Louiza. Deze lijn zal met trams van het type PCC 7700/7800 gereden worden.

Om te vermijden dat deze post al te lang wordt, verwijs ik voor meer informatie graag naar MIVB-reiziger, daar staat een groter overzicht. In het busnetwerk wordt er ook aardig gesnoeid, meer daarover een dezer dagen.

Share