Categorieën
Brussel Actua Reizen & Toerisme

2 juli: grote veranderingen bij de MIVB (2)

Zoals beloofd het tweede deel van de veranderingen van 2 juli, namelijk de buslijnen. De tramlijnen heb ik eerder al besproken.

Bus 15 (UZ Brussel – Noordstation): is eigenlijk geen nieuwe lijn, maar is een apart nummer voor de fusielijn van de bestaande 13 en 14 ’s avonds. Vanaf 8 uur ’s worden deze beide lijnen samengevoegd; de bussen rijden dan zoals lijn 13 tussen UZ Brussel en Simonis en zoals lijn 14 tussen Simonis en het Noordstation. Het enige verschil is dat die al bestaande fusie nu een eigen nummer krijgt.

Bus 27 (Zuidstation – Verheyleweghen => Andromeda): wordt in Woluwe drie haltes doorgetrokken naar Andromeda, via de Tweehuizenweg. Lijn 80 heeft daardoor niet langer z’n eindhalte aan Andromeda.


Bus 28 (Konkel – Schuman => Konkel – Brabançonne-Dailly): wordt in het westen omgeleid. Vanaf het de Jamblinne de Meuxplein volgt lijn 28 de reisweg van lijn 61, tot aan het Daillyplein. De eindhalte op het plein zelf wordt momenteel aangelegd, dus de eigenlijk eindhalte ligt voorlopig op de Brabançonnelaan. Het stukje de Jamblinne de Meux – Schuman wordt nog altijd bediend door de 11/12/21 en ook de nieuwe 79.

Bus 38 (Homborch – Noordstation => Helden – De Brouckère): wordt aan beide kanten aangepast. In Ukkel wordt er een heel stuk afgeknipt, want de 38 is daar beperkt tot het Heldenplein. Het traject naar Homborch wordt nog altijd door de 43 bediend, met een verhoogde frequentie. In het centrum is het eindpunt niet langer Hertog (in het weekend het Noordstation), maar De Brouckère, ter vervanging van de 60.

Bus 41 (Ukkel-Kalevoet – Herrmann-Debroux => Helden – Herrmann-Debroux): ook bus 41 wordt tot het Heldenplein ingekort, dat met de nieuwe tram 4 een belangrijk overstappunt wordt. Het traject naar Ukkel-Kalevoet wordt vanaf de Dieweg overgenomen door lijn 60. Reizigers kunnen aan de halte Houzeau overstappen; vanaf het Heldenplein zelf moet er eerst een stukje tram 92 genomen worden tot de Dieweg. Verder rijdt de 41 voortaan ook via Boondaal station (aansluiting met tram 25) en het Ter Kamerenbos, want op de Terhulpse steenweg staat hij dikwijls in de file.

Bus 54 (Vorst-Centrum – Machelen => Vorst-Centrum – Luxemburg station): treurt allen want binnenkort bestaat de bekende lijn 54 niet meer (in z’n huidige vorm). Hoe leuk ook, lijn 54 is ontzettend lang en het is bijna onmogelijk om stipt te rijden, zeker tijdens de spits. Ga om 17 u om het even waar langs de reisweg van de 54 staan (bij voorkeur op het noordelijke stuk) en je zult waarschijnlijk een nokvolle 54 zien tegenkomen, direct gevolgd door een of twee halfvolle 54. Het enige wat hier een klein beetje helpt, is een splitsing. De 54 wordt ingekort tot het zuidelijke stuk, Vorst-Centrum – Brussel-Luxemburg. Op het noordelijke stuk wordt de 64 in dienst gesteld. Overstappen tussen de twee lijnen kan ergens op het gemeenschappelijke traject Naamsepoort – Brussel-Luxemburg.

Bus 60 (Diesdelle – De Brouckère => Ukkel-Kalevoet – Ambiorix): ook hier een wijziging aan de twee kanten. In Ukkel gaat de 60 ter hoogte van de sterrenwacht de Dieweg op en neemt daar het traject van lijn 41 naar Ukkel-Kalevoet over. Het stukje naar de Diesdelle blijft bediend door lijn 134 van De Lijn. Aan de andere kant volgt de 60 vanaf het Flageyplein de reisweg tot het Jourdanplein en vervolgens via een nieuw traject naar Schuman en de Ambiorixsquare. Het stuk Flagey – De Brouckère wordt bediend door lijn 38 (en ook de 71, via een andere weg).

Bus 63 (Machtens – Maes => De Brouckère – Kerkhof van Brussel): werpt z’n westelijke stuk Machtens – De Brouckère helemaal af ten voordele van de nieuwe lijn 88. Ook in Evere wordt hij ingekort, tot het Kerkhof van Brussel. Het traject naar Maes wordt overgenomen door de 80. Positief is dat de 63 met nieuwe, gelede Citaro-bussen gereden zal worden (nu rijdt er in de ochtend- en avondspits al één exemplaar op), zoals die momenteel nog op de lijnen 11/12, 45 en 95 rondrijden.

Bus 79 (Schuman – Kraainem): een geheel nieuwe en best wel nuttige lijn. Tussen Schuman en Diamant neemt hij het traject van lijn 28 over; verder naar de Kolonel Bourglaan (zoals de 11/12/21), daar slaat hij af naar de Plejadenlaan (ter vervanging van de 80) en komt hij via de Andromedalaan op de Marcel Thirylaan terecht. Die rijdt hij helemaal af, heel even de Woluwelaan op om op de UCL Saint Luc-campus terecht te komen (zoals de 42). Die campus rijdt hij aan de zuidelijke kant voorbij tot het nabijgelegen metrostation Kraainem.

Bus 80 (Naamsepoort – Andromeda => Naamsepoort – Maes): wordt in Evere/Woluwe omgeleid. Op de Kolonel Bourglaan slaat hij niet langer naar Woluwe af (dat zal de 79 voortaan doen), maar rijdt hij verder naar de Leuvensesteenweg. Die volgt hij heel even tot De Paduwa, waar hij richting Kerkhof van Brussel gaat. Vanaf daar neemt hij de reisweg naar Maes over van lijn 63.

Bus 88 (Machtens – Heizel): ook een nieuwe lijn, met een nogal grillig traject. Vanaf Machtens neemt hij het traject van lijn 63 tot De Brouckère helemaal over; vanaf daar gaat hij zoals de 47 tot WTC (vlakbij het Noordstation). Daar slaat hij naar links af richting kanaal, langs Tour en Taxis, om op de Bockstaellaan terecht te komen. Daar neemt hij min of meer het traject van lijn 89 over, met wat wijzigingen in Jette/Laken. Vanaf Bockstael rijdt de 88 de Leopold I-straat helemaal af. Via de de Smet de Naeyerlaan rijdt hij dan de brug bij het station van Jette op, en vanaf de halte Crocq gaat het helemaal zoals de 89 tot de Heizel. De Prins Leopoldsquare wordt dus niet langer bediend door deze lijn (wel nog door de 53).

Bus 89 (Westland Shopping – Heizel => Westland Shopping – Pannenhuis): wordt in het noorden ingekort tot het metrostation Pannenhuis. Het traject naar de Heizel wordt min of meer overgenomen door de 88. Overstappen zal kunnen aan de halte Demeer.

En dan nog een paar kleine wijzigingen: lijn 65 wordt in het centrum ingekort tot het Centraal Station, lijn 66 wordt in Evere met één halte doorgetrokken tot de Tollaan en lijn 85 wordt doorgetrokken van Beekkant naar Delacroix, om het verlies van tram 83 enigszins op te vangen. Op de lijnen 47 en 58 verandert er voorlopig niets, dat wordt waarschijnlijk voor september.

Voor een uitgebreider overzicht verwijs ik graag opnieuw naar MIVB-reiziger. Daar zal ik eerstdaags ook nog een paar kritische bedenkingen plaatsen bij al deze veranderingen, want niet alles is even geslaagd te noemen.

Share