Categorieën
Brussel-Stad Mobiliteit

Is Cyclocity een succes?

JC Decaux over Cyclocity JCDecaux hangt posters aan de Cyclocity stations met de boodschap:
In Parijs heeft JCDecaux de zachte mobiliteit in praktijk gebracht door in een eerste fase 10.000 fietsen voor openbaar gebruik te installeren. In Brussel zijn het er voorlopig 250, maar dat is ongetwijfeld slechts een begin.

Even in verhouding: Parijs heeft een populatie van 10 miljoen (“Paris unité urbaine“), en dus 1 fiets per 1000 inwoners. Brussel heeft er 250 voor een miljoen inwoners, ofwel 1 per 4000. Als je voor Parijs enkel het centrum telt (2 mio inwoners) is het verschil nog frappanter. Het eerste half uur Cyclocity is hier, in tegenstelling tot Parijs, ook niet gratis.

Het gevolg is dat er veel fietsen spinnenwebben vergaren in hun stallingplaats. Vandaar artikels als Free bikes flop in Brussels. De franstalige Wikipedia zegt er het volgende over:

En revanche, la différence fondamentale entre les trois villes tient au parc de vélos mis à disposition des habitants, avec, semble-t-il, un ratio optimal de 1 vélo pour 10 000 habitants : Ainsi, Lyon, peuplée de 400 000 habitants, offre 4 000 vélos en libre service. Paris, peuplée de 2 000 000 d’habitants, offrira à terme 20 000 vélos. Et Bruxelles, avec son million d’habitants, n’offre que 250 vélos, uniquement concentré dans le centre-ville. Or, il est à noter que cette configuration bruxelloise favorise plutôt l’utilisation des vélos pour les loisirs, alors que le succès des vélos en libre service est due pour Paris et Lyon à 65 % au déplacement domicile-travail. Il semblerait cependant que le service bruxellois devrait s’étendre à l’ensemble de la capitale belge, sous réserve de trouver une solution unique à la présence d’opérateurs d’affichage urbain différents dans les 19 communes bruxelloises.

(Volgens mij bedoelen ze met hun ideale ratio 1 fiets per 100, niet per 10.000)

Wat zijn jullie ervaringen met Cyclocity? Ooit al geprobeerd? Vind je de prijs OK?

Share