Categorieën
Mobiliteit

Oliedom!

Zeven (7) verkeerde tankbeurten per dag!

Afgezien van de vraag wie zoiets telt en hoe (heb jij ooit naast de pomp iemand met een opschrijfboekje en een rood potlood zien staan?), en mijn verwondering over hoe oliedom automobilisten die benzine in plaats van diesel tanken (andersom schijnt minder vaak voor te komen, vreemd maar waar) wel niet zijn, brengt mij dit krantenberichtje op een idee.

De lucht in Brussel was de laatste dagen weer niet om in te ademen.
Op 12 februari waren de grenswaarden voor stikstofdioxide in ons Gewestje al drie dagen achter elkaar overschreden.
Grenswaarden, zeg dat wel, want in Vlaanderen was er geen vuiltje aan de lucht.
Brussel heeft namelijk niet alleen voor vliegtuiglawaai maar ook voor luchtvervuiling strengere normen dan de andere gewesten.
En terecht voor zo’n dichtbewoonde regio met zo veel autoverkeer.

Volgens het plan “Brussel’Air” kunnen er dan verschillende maatregelen worden genomen, gaande van strenge snelheidscontroles tot “nummerplaatrijden”.
Nu vrees ik dat automobilisten met dusdanig veel zelfkennis dat zij een “Baby aan Boord”-sticker op hun achterruit kleven niet alleen problemen met de keuze van de juiste brandstof hebben maar ook niet weten wat een even en wat een oneven nummer is.

Ik stel dus voor dat we in de hoofdstad van het surrealisme in de hoogste alarmfase overgaan op “alternerend tanken”.
Auto’s met even nummerplaten krijgen diesel, auto’s met oneven nummerplaten benzine.
En de volgende dag draaien we het om.
Goed voor de werkgelegenheid (de pompbediende die kan rekenen is terug!).
Goed voor het milieu (?).
Goed voor de chaos.

Pompen én verzuipen………..

Share