We kregen gisteren het volgende berichtje uit Nederland in onze mailbox:
Rotterdam 3-11-2012. Ik woon in Nederland. Kan ik sms-parking in Brussel aanvragen? Ik kom 2 keer per week naar familie in Brussel. Met vriendelijke groet, Rachid
Sms-parkeren is allesbehalve een nieuw fenomeen, want we hebben er in 2008 al een artikel aan gewijd. In 2009 stond het, samen met het olifantje Kai-Mook, Twitter en zumba, op de shortlist van het Product van het Jaar, een verkiezing van De Standaard die uiteindelijk gewonnen werd door zonnepanelen. Het systeem bestaat erin dat je een sms-bericht met je nummerplaat naar het verkorte nummer 4411 stuurt om een parkeersessie te starten en te stoppen.
Volgens de website van Mobile-for, een onafhankelijke entiteit binnen de Belgacom-groep, heeft sms-parkeren vier voordelen: geen gedoe meer met parkeerautomaten en kleingeld, gedaan met op voorhand te moeten inschatten hoelang je gaat parkeren, je betaalt steeds de effectieve parkeertijd en je hoeft je niet meer te haasten als je parkeerticket verloopt. Sinds dit jaar zijn er ook gratis applicaties voor smartphonegebruikers beschikbaar.
In 21 Belgische gemeenten kun je momenteel parkeren per sms. Antwerpen was de pionier en werd onder meer gevolgd door Brugge, Oostende, Leuven, Hasselt en Luik. In Brussel kun je op twee plaatsen terecht. Schaarbeek startte ermee in 2008 en Anderlecht voerde het systeem in 2011 in. Volgen binnenkort ook andere gemeenten? Of zijn er te veel kosten en andere nadelen aan verbonden? Gent haakte volgens Knack in 2010 af voor sms-parkeren omdat de kandidaten geen open betaalsysteem konden aanbieden, onafhankelijk van de gsm-operator, en omdat de bijkomende kosten voor zowel de parkeerder als het parkeerbedrijf zeer hoog waren in vergelijking met andere elektronische betaalmethodes.
De vraag die we ons in 2008 stelden, blijft in elk geval relevant: “Waarom moet dit aangepakt worden door de individuele gemeenten en kan het Brusselse gewest dit niet aanpakken?”