Categorieën
Brussel Actua Mobiliteit

Overheidsvakbonden willen niet naar T&T

De Vlaamse ambtenaren krijgen een gloednieuw Vlaams Administratief Centrum (VAC) in Brussel. Het huurcontract van twee gebouwen in de Noordwijk, het Boudewijngebouw en het Phoenixgebouw, loopt in 2017-2018 af en dus zullen circa 2.600 ambtenaren verhuizen naar een nieuwe werkplek.

Het nieuwe gebouw moet volgens Kris Snijkers, woordvoerder van minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois, aan heel wat criteria voldoen. Prijs en duurzaamheid zijn er daar twee van, maar ook de kwaliteit van de werkplek voor de ambtenaren, zoals lichtinval, luchtvochtigheid en toepasbaarheid voor het Het Nieuwe Werken, telt mee. Het Nieuwe Werken slaat op een open en dynamische werkcultuur met een naadloze afstemming tussen de fysieke werkomgeving, een efficiënt ICT-en informatiebeheer en een stimulerend HR-beleid, met andere woorden werken aan overeengekomen doelstellingen, onafhankelijk van je werkplek, maar steeds bereikbaar voor je leidinggevende en collega’s.

Vier kandidaten hebben een ‘final offer’ ingediend om het VAC Brussel in de Noordwijk te mogen bouwen. De vier gebouwen die nog in de running zijn, zijn:

  • Brusselstower, de vroegere RTT-toren recht tegenover het Ellipsgebouw
  • Meander op de site van Thurn & Taxis
  • Silvertower, Sint-Lazarusplein
  • WTC IV, Koning Albert II-laan

Brusselnieuws meldde op 14 maart dat Thurn & Taxis het pleit zou halen, maar het kabinet-Bourgeois ontkende dat prompt. De onderhandelingen liepen nog, er was nog geen definitieve beslissing genomen. Nu blijkt dat het gemeenschappelijke vakbondsfront van ACV, ACOD/ABVV en VSOA op 8 april in de pen kroop en in een brief aan de Vlaamse Regering zijn veto stelt tegen T&T Meander. Redenen: de te grote afstand van het Noordstation, de slechte bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de vermeende onveiligheid van de buurt. Letterlijk citaat uit de brief die BrusselBlogt kon inkijken:

Dit project ligt op meer dan één kilometer van het station, te voet minstens 20 minuten, en wanneer men een kortere weg neemt door het park zeer onveilig, zeker in de wintermaanden. De bereikbaarheid met openbaar vervoer, zijnde de combinatie trein-tram-metro, is niet haalbaar. Dit project is tevens met de fiets onbereikbaar, wegens te gevaarlijk, gelet op de slechte staat van het wegdek. Het enige praktische en veilige alternatief is de wagen, doch ook niet echt comfortabel gelet op de slechte staat van het wegdek. Tevens is dit een te vermijden optie dit zowel vanuit milieuoverwegingen als wat de mobiliteitsaspecten betreft.

De Vlaamse overheid heeft reeds veel geïnvesteerd in kantoorgebouwen in de dichte nabijheid van een station en dit tot ieders tevredenheid, waarom dan nu een totaal andere koers varen? Daarom vragen wij als vakorganisaties, uit bezorgdheid voor 2500 personeelsleden, dat de optie T&T-Meander niet langer wordt weerhouden.

De vakbonden vinden met andere woorden dat Brussel een oord van verderf is, waar de ambtenaren liefst zo ver mogelijk vandaan gehouden worden. Het station is de enige veilige haven voor de met de trein pendelende ambtenaar. Verder contact met de stad is ongewenst. Is dat de visie van de overheidsvakbonden over  de ontwikkeling van Brussel? (Getipt door Jo Goossens, foto: het Meander-ontwerp van Jan Neutelings)

Share