Categorieën
Pellicule & papier People & Lifestyle Shopping

België boven

Franse inwijkelingen kijken raar op als ze in Brussel sommige kleurrijke Belgische uitdrukkingen horen. C’est tof (het is tof), allez dis, c’est qui ce pei? (zeg, wie is die kerel?), baraki (foorkramer, marginaal), guindailler (fuiven), avoir les yeux en quiquines de poupousse (kleine oogjes hebben, letterlijk zoals de kut van de kat): het is maar een greep uit een lange lijst van belgicismen. Belge une fois maakt er creatieve ontwerpen mee, die het deze zomer verkoopt in een pop-upshop in de Hoogstraat.


Arthur en Natacha, twee jonge Brusselse grafische en productdesigners, zijn het brein achter de start-up. Het begon met een postkaartje dat Natacha ontworpen had. Een dame die juwelen bij haar kocht, deelde het op Facebook. Prompt ging het kaartje met Belgische vocabulaire viraal. In januari 2015 begonnen ze hun idee te commercialiseren. Het stel maakte daarbij rijkelijk gebruik van de sociale media. Het concept sloeg in als een bom.

Natacha heeft een eenvoudige verklaring voor het succes. België is de laatste tijd en vogue en heeft zijn kwalijk imago afgeschud. “De expo over Belgische mode in de Bozar stond zelfs op de voorpagina van Figaro in Frankrijk.” Ook de belangstelling voor het taalgebruik van Walen en Brusselaars groeit. In maart organiseerde Le Soir bij haar lezers een enquête over de Belgische eigenaardigheden in hun idioom. Belge une fois speelt in op die belgitude, maar naar eigen zeggen niet op een platte manier. De ontwerpers koesteren de typisch Belgische humor en zelfspot en zien het ook als hun taak om vergeten uitdrukkingen uit de tijd van de grootouders op te vissen.

Het aanbod is geleidelijk aan gegroeid. Via hun webshop, in geselecteerde boetieken of op markten zoals de Brussels Vintage Market in de Sint-Gorikshallen verkopen ze badges, magneetjes, posters, katoenen zakken, T-shirts en petten. Ze verzorgen hun marketing via een blog, een Facebook-pagina en een Instagram-profiel. Nog tot 26 augustus palmen ze de kunstgalerij La Porte Rouge in de Hoogstraat 103 in. Ze verkopen niet alleen hun eigen producten, maar ook die van andere ontwerpers. 100% Belgisch, non peut-être! Amai nie!

Share

Door Tom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.