Heel wat biergeeks halen hun neus op voor de industriële brouwsels van AB Inbev. Ze zweren bij de kleinschalige scene van ambachtelijke (micro)brouwerijen. Omgekeerd toont de grootste brouwerij ter wereld volop interesse in de nieuwste ontwikkelingen. In café Merlo aan de Vismarkt stelde de pioniersafdeling twee Amerikaanse craftbeers voor die de biergigant overnam en nu ook in België lanceert. “We gaan op zoek naar authenticiteit en de essentie van bier. We zetten de traditie voort, maar voegen er een moderne toets aan toe.”
Klein maar fijn
Waar is de tijd dat de geuze van Cantillon het enige overgebleven Brusselse bier was? In 2006 begonnen Bernard Leboucq en Yvan De Baets met Brasserie de la Senne. Ze brouwen karaktervolle bieren zoals Zinnebir, Taras Boulba en Jambe-de-Bois op artisanale wijze: niet gefilterd, niet gepasteuriseerd, zonder additieven en met enkel grondstoffen van de beste kwaliteit. Recentere initiatieven zoals Brussels Beer Project en En Stoemelings experimenteren met ingrediënten en smaken en laten de consument meebeslissen over het product dat ze op de markt brengen. Ze laten een frisse wind waaien door ons rijkgeschakeerde, maar weinig innovatieve bierlandschap.
Ook landen met een minder grote biertraditie zoals Frankrijk, Zweden, Italië, Japan en de Verenigde Staten zijn in de ban van de craftbeerrevolutie. Goose Island zag het licht in Chicago in 1988 en heeft intussen een mooie selectie van bieren, geïnspireerd door Europese stijlen, maar telkens met een Amerikaanse twist. Het paradepaardje is de hoppige, goudgele India Pale Ale, een evenwichtig, smaakvol bier dat al meermaals bekroond werd. 312 is een licht tarwebier met een toets van citroen, terwijl Honkers een variatie is op de Britse Pale Ale. Een buitenbeentje is de exclusieve Borbon County Stout, een zwart dessertbier van meer dan 10 graden dat op bourbonvaten rijpt en smaakt naar cacao, vanille en karamel. Brouwerij Blue Point is tien jaar jonger dan Goose Island en komt uit Long Island. De Toasted Lager is een amberkleurig, moutig biertje, dat wonderwel smaakt met zeevruchten.
David en Goliath
In 2011 verwierf AB Inbev Goose Island. Drie jaar later volgde Blue Point. Het lijkt erop dat Goliath David omarmt en de kleine brouwerijen de kans geeft om door te groeien en zelfs de oversteek te maken naar België. Zonder de steun van de grote broer zouden hun producten nooit tegen een betaalbare prijs overzees aangeboden kunnen worden. Een heuse bierpairingsessie met uitgelezen gerechten zoals limousinbiefstuk met gesneden groenten en gekonfijte uien en zalm met tomatenfondue en gegratineerde mozzarella bekroont de lanceringsoperatie. Of smukt de Leuvense biermoloch met de hippe aanwinsten enkel zijn imago op?
De marketeer van de pioniersafdeling geeft tekst en uitleg: “De twee Amerikaanse bieren zijn gewoon een schitterende toevoeging aan ons portfolio. We kunnen de markt vernieuwen met bierstijlen die in België minder bekend zijn. Avontuurlijke bierliefhebbers – jong en stedelijk – staan open voor authentieke en eigenzinnige producten, ook uit het buitenland. We willen hen ook het verhaal achter het bier vertellen.” Hij geeft aan dat zijn afdeling als een start-up binnen het moederbedrijf een eigen koers mag varen. Het team heeft al een bezoek gebracht aan Brussels Beer Project, de creatieve makers van Delta, Babylone en Grosse Bertha. Hij sluit samenwerkingen niet uit, bijvoorbeeld een gezamenlijke stand op een festival.
Bier en tapas
Het combineren van bier en eten wordt een aandachtspunt, in restaurants, maar ook in foodtrucks. Bier hoeft aan tafel helemaal niet onder te doen voor wijn. Je kunt perfect werken met aansluitende of contrasterende smaken, aroma’s en texturen en een brug bouwen tussen bier en gerecht, zoals de BAPAS-bierpairingmethode van Karl Van Malderen aantoont.
De bieren van Goose Island en Blue Point zijn binnenkort verkrijgbaar in een aantal uitgekozen cafés, restaurants en gespecialiseerde bierhandels in Brussel, Gent, Antwerpen en Brugge.