Juttu is het nieuwe winkelconcept van de Belgische keten A.S. Adventure met focus op urban, duurzaam en adventure. De ideale winkel voor millennials die oog hebben voor duurzaamheid en lokale producten en met mode bezig zijn. Juttu palmt samen met zijn grotere outdoor-broer het gebouw in waar voorheen Marks & Spencer zat.
Juttu betekent verhaal in het Fins, en het is een winkel met producten met een verhaal. Dat verhaal is duurzaamheid. Zo zijn de kleren in biologisch katoen, worden er planten verkocht onder de noemer van de strijd voor propere lucht en verschillende soorten voeding zoals in de wereldwinkel. Aan de muren lees je meer uitleg over de veelal Belgische ontwerpers. Er is ook een cafetaria aan met een gezonde saladbar, gerund door het hippe Elsense biologische restaurant Chyl (‘change your lifestyle, cherish your life’). Ook de veganistische kookboeken mogen niet ontbreken.
Ik vond er mijn gading, al is de marchandise – mode, lichaamsverzorging en interieur – voornamelijk op vrouwen gericht. Ik kon mij bezighouden met de duurzame gadgets, biologisch eten/drank en de verhalen rond planten en buitenhuisactiviteiten.
Als product van de sociale, ecologische, diversiteits- en communitaristische beweging in Vlaanderen en Brussel, raakte ik overtuigd van het concept qua duurzaamheid en diverse en sociale mix van de werknemers. Natuurlijk heb ik niet naar hun lidmaatschap bij de vakbond gevraagd. De producten zijn niet goedkoop, maar dit is het beste wat de marktwerking te bieden heeft als een bewezen concept. De meer radicale en alternatieve winkels zitten nog in het experimentele stadium.
Hopelijk kan een winkel zoals Juttu voor een sneeuwbaleffect zorgen in de handel in Brussel om op die manier een groter aanbod op het vlak van duurzame producten te krijgen.
Juttu, Guldenvlieslaan 26-28, 1050 Brussel, open van maandag tot zaterdag van 10 tot 19 uur (naast de Apple Store)
Willemjan Vandenplas is blogger. Bekijk zijn werk op Facebook en zijn website.