Design maken: dat kan werken zijn met materialen, vakkennis, en liefde. Wat als je die elementen als westerse mens terugvindt bij culturen, die technieken gebruiken die dreigen te verdwijnen?
Tijdens de Contemporary Design Market, die voor de eerste keer op de Thurn & Taxis-site plaatsvond en Belgisch nieuw design toont, zag ik enkele diepzwarte keramieken vazen, op eenvoudige houten sokkels. Doordat ik geïntrigeerd bleef kijken, begon er een gesprek met de standhouder, Delphine, en dat bleek zijn gewicht in aardewerk waard te zijn. Aardewerk kan namelijk goudwaarde hebben.
Delphine is jong naar Zuid-Amerika gereisd en voelde daar een aantrekkingskracht voor Peru. Ze is er toen gebleven en later naar teruggekeerd.
Het resultaat van die vroege immersie is Studio Altar, dat ambacht redt van definitieve teloorgang, op verschillende plekken ter wereld, door er nieuwe impulsen aan te geven. Daarbij worden verleden en toekomst met elkaar gerijmd. Technieken, soms nog enkel door maar één iemand gekend, worden geëxploreerd en kunnen herleven. Ambachtslui worden uitgedaagd om hun vormen te herzien. Het kan ook gaan over Belgisch kristal!
De vaas op de foto refereert aan pre-Colombiaanse watervaten. Het hedendaags resultaat balanceert zeer verfrissend tussen een toen en een nu, en het voelt aan als kunst, zelfs als iets heiligs. Het diepe glimmende zwart komt van mangobladeren die er in de oven op ingewerkt hebben.
https://www.instagram.com/studioaltar
Terugblik op de eerste hedendaagse designmarkt: