Categorieën
Podium

Jong geweld drukt stempel op Anima 2020

Het jaarlijkse Anima-festival in Flagey biedt een boeiende staalkaart van wat er leeft in de wereld van de animatiefilms. Ook de jongere generatie in binnen- en buitenland stelt er haar werk voor. De nieuwe oogst van Europese en Noord-Amerikaanse animatiefilmstudenten was te zien in de sessie Best of Shorts 7. De toekomst van het genre is verzekerd.

Trots stonden ze te blinken op het podium van Studio 4. Enkele jeugdige makers werden voor de projectie van hun films in het Frans en het Engels aan de tand gevoeld door de immer enthousiaste presentatrice Stéphanie Coerten. Een enkeling werd toegejuicht door familie in de zaal. In de aftiteling kon je soms een dankwoord voor de ouders lezen.

De selectie van twaalf films toonde de inhoudelijke en vormelijke bandbreedte van de geanimeerde kortfilm. Persoonlijke verhalen werden afgewisseld met maatschappijkritische, grappige bijdragen met ernstige. Je kreeg zowel animatie met digitale inkt en verf als stop-motionanimatie met klei voorgeschoteld. Zoals je van jong geweld kan verwachten, was het merendeel fris van de lever en rijk aan verbeelding en experimenteerlust. Een half dozijn films bleef nazinderen.

New Neighbours uit Italië grijpt met een zwart-witfilmpje in Popeye-stijl terug naar de jaren dertig. Een rechts-nationalistische Amerikaan – laten we hem Donald noemen – heeft het moeilijk met de nieuwe gekleurde buren en wil daarom een scheidingsmuur bouwen. De nieuwsgierige kinderen willen daarentegen met elkaar spelen. Een humoristisch pleidooi voor vreedzaam samenleven, zonder opgestoken vingertje.

New Neighbours © Centro Sperimentale di Cinematografia

One Liner uit het Verenigd Koninkrijk vertelt met veel empathie over een oudere komiek die zijn kunstjes vertoont op een cruiseschip en door twijfel overmand wordt. Kan hij het alleen, zonder zijn sparring partner, met wie hij ooit een tv-hit had? Met een handpop blaast hij het duo nieuw leven in.

One Liner © National Film and Television School

Dernier Round uit Frankrijk is een toonbeeld van stijl en maturiteit. Een jonge bokser in een Parijse buitenwijk wil zijn zusje, een veelbelovend pianotalent, een betere toekomst geven. Baantjes allerhande leveren niet genoeg op, dus beslist hij om een aartsmoeilijke bokskamp te beslechten.

Dernier Round © Ecole Georges Méliès

Mysterieus en melancholisch. Zo zou je Daughter (Dcera) uit Tsjechië kunnen omschrijven. Een meisje zit bij het ziekbed van haar vader en worstelt met haar gevoelens. Ze heeft pijn omdat haar vader er te weinig voor haar was, maar ze wil ook begrip voor hem opbrengen.

Daughter © FAMU

The Beauty uit Duitsland toont de kleurrijke schoonheid en ontroerende poëzie van de onderwaterwereld. Sarcastisch klinkt het dat plastic daar intussen integraal deel van uitmaakt. Een bijtende aanklacht tegen de door mensen gecreëerde plasticsoep.

The Beauty © Filmakademie Baden-Württemberg

Animals uit Denemarken laat ten slotte op een olijke manier zien wat er kan gebeuren als mensen vastzitten in een metro. De beschaving blijkt een dun laagje vernis. Het beest in de mens komt naar boven.

Animals © Miyu Distribution
Share

Door Tom Van Bogaert

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.