Categorieën
Duurzaamheid Resto, Café & Uitgaan

Ik neem je mee uit eten

Bastien en Florent zijn twee bevriende dertigers met een hart voor de Brusselse culinaire wereld. Sinds oktober delen ze hun passie door filmpjes te maken voor de Facebookpagina Je t’emmène manger. Ze gingen met hun vaste cameraman al langs bij frituur Patatak, paddestoelenkwekerij Le Champignon de Bruxelles, koffiezaak Corica, kaaswinkel La Fruitière en het betere fastfoodrestaurant Fernand Obb. We spraken met een van de initiatiefnemers, Bastien.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van Je t’emmène manger?

Ik ken Florent al vijftien jaar. We hebben nog een tijdje in hetzelfde appartement gewoond. We zijn allebei culinair curieus. We ontdekken graag nieuwe adresjes om te eten en te drinken.

Op vakantie in Frankrijk hebben we deze zomer besloten er iets mee te doen. We wilden samen restaurants bezoeken en daarover toffe filmpjes maken. De ene keer stel ik iets voor, de andere keer is hij aan de beurt. In Brussel heb je een aantal foodblogs met teksten en mooie foto’s, maar video’s, dat leek ons een gat in de markt. In Parijs bestaat dat al langer.

In jullie filmpjes laten jullie de voedselondernemers zelf aan het woord.

Ja, we spreken met mensen die gepassioneerd zijn door hun vak: kwalitatieve voeding aanbieden. Vaak gaat dat ook gepaard met een ecologisch duurzame aanpak. Het zijn plekken die we al kennen of waarnaar we nieuwsgierig zijn.

Kiezen jullie de adressen zelf uit of worden jullie uitgenodigd door de handelszaken? Verdienen jullie er iets aan?

Nee, we worden er niet voor betaald. We hebben allebei een job en doen dit in onze vrije tijd, puur voor ons plezier. We zijn dus geen influencers (lacht). We staan er zelfs op de rekening te betalen, ook al zegt de patron dat het niet nodig is omdat hij weet dat we er best veel werk in steken. We blijven gemiddeld twee uur in de zaak en de montage van het filmpje neemt gemakkelijk vijf uur in beslag. En dan zetten we er nog ondertitels bij en verzorgen we onze sociale media.

Speelde de coronacrisis jullie parten bij de opstart van jullie initiatief?

In de zomer hoopten we nog dat we ter plekke zouden kunnen eten, maar toen ging de horeca in oktober weer op slot. We kiezen voor plekken die zich heel goed lenen voor takeaway zoals een koffiezaak of een frituur of we eten onze maaltijd gewoon thuis op. We respecteren de veiligheidsmaatregelen.

Weet je, we vinden het nu nog belangrijker om promotie te maken voor al die geweldige zaken. Ze blijven in moeilijke omstandigheden aan de slag en verdienen onze steun.

Welke zaken staan er nog op jullie verlanglijstje?

Ons volgende filmpje gaat over chocolatier Laurent Gerbaud. Ik ben al langer klant bij hem. Buiten Brussel staat er een uitstapje op het programma naar de Commanderie van Sint-Pieters-Voeren, een forellenkwekerij met brasserie en huiswinkel. Bakkerij C’est si bon hebben we ook al gecontacteerd. Aan ideeën geen gebrek. We krijgen intussen ook al tips van onze kijkers.

Wat is jullie ultieme ambitie?

Het belangrijkste is dat we ons blijven amuseren. We leren tijdens onze bezoeken zelf veel bij over de voedselproductie en mogen heerlijke producten proeven. Als we de zaakvoerders voor het voetlicht kunnen brengen en het publiek onze coups de cœur ook wil uitproberen, is ons doel bereikt.

Je t’emmène manger heeft een Facebookpagina en website en is ook actief op YouTube en Instagram.

Share

Door Tom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.