Anima: de online-editie 2021

Het doek is gevallen over Anima 2021. De veertigste editie van het internationale animatiefilmfestival in Flagey vond noodgedwongen enkel digitaal plaats. Ook online vond Anima zijn weg naar het publiek. Een nabespreking.

Anima stond ook dit jaar weer garant voor een met liefde en kennis van zaken samengesteld programma. De diversiteit van de kortfilms en de langspeelfilms was weer erg groot. Jong en oud kon zijn gading vinden in het aanbod. Zoveel verschillende stijlen, vormen, genres en verhalen, van bloedernstig tot dolkomisch, van herkenbaar tot bevreemdend, van laagdrempelig tot hermetisch. Het festival houdt de vinger aan de pols en geeft de niet-commerciële animatiefilm een noodzakelijk duwtje in de rug.

Mijn persoonlijke favoriet was de kortfilm Le Cri. Een kat, een hond en twee duiven vinden een kippenpoot en starten een onderzoek. Ze vinden binnen een bebloed mes op de plaats van de misdaad. De suspense verhoogt op de tonen van de douchescène van Psycho van Alfred Hitchcock. Tot de vier speurders tot hun ontzetting zien wat er zich afspeelt in de microgolfoven. Beklijvend was ook de Belgische inzending Easter Eggs van Nicolas Keppens, het bitterzoete kortverhaal van een vriendschap tussen twee eenzame dorpsjongens met een schijnbaar onoverbrugbaar leeftijdsverschil. Ze hebben hun zinnen gezet op de exotische vogels van de Chinese restaurantuitbater. De stemmen zijn van Victor Polster (Girl) en Rik Verheye (Callboys).

Easter Eggs (c) Animal Tank

Het digitale platform zorgde voor een prima kijkervaring. De films waren netjes opgedeeld in rubrieken en voorzien van een korte beschrijving en ondertitels in het Nederlands en het Frans. Enkel jammer dat je inloggegevens zichtbaar bleven op de zijkant van het scherm. Naast de bekende reeksen Best of Shorts, Dit is Belgisch en de Animeernacht was er ook ruimte voor speciale reeksen als Focus op Zuid-Korea, Valentijn en 40 jaar Anima. Futuranima bood masterclasses en presentaties voor wie een blik achter de schermen wil nemen.

Al voor 15 euro kon je in voorverkoop een abonnement aanschaffen. Gedurende tien dagen kon je zelf het tempo bepalen waarop je films wilde zien. Een avondje bingewatchen behoorde tot de mogelijkheden, maar je kon evengoed woensdagmiddag met je kroost een kinderfilm scoren.

Flexibiliteit en vrijheid hebben ook een keerzijde. De urgentie ontbreekt om op een bepaald moment klaar te zitten voor een sessie, want het kan later ook nog. Tot je vaststelt dat het festival al op zijn laatste benen loopt en je nog van alles wilde zien. Zo ging het althans bij mij.

Ondanks goedbedoelde tips als ‘maak zelf je Anima-pannenkoeken thuis’ ontbrak de festivalbeleving grotendeels. Anima in Flagey betekent ook: je dagprogramma zorgvuldig selecteren, aanschuiven in de rij naar de zaal, een goede plaats zoeken, luisteren naar een inleiding of een gesprekje met de maker, het licht dat uitgaat en een publiek dat vol verwachtingen naar het scherm kijkt, samen lachen of ontroerd zijn, na afloop je stem uitbrengen over de film, een nagesprek met je gezelschap, andere festivalbezoekers spotten, een hapje en een drankje tussendoor. Die verbondenheid valt digitaal moeilijk te kopiëren. Spontane ontmoetingen en interacties vallen weg.

Genoeg redenen om te hopen dat Anima volgend jaar weer in de zaal kan plaatsvinden. Maar digitaal is ook een blijvertje. Een onlineprogramma is ideaal voor wie niet tot in Flagey geraakt of voor wie het beste van de twee werelden wil combineren. Zoals je bij een krantenabonnement kiest tussen papier, digitaal of een combinatie, moet dat ook mogelijk zijn voor een festival. Anima heeft in 2021 bewezen dat het kan.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.