Categorieën
Architectuur Wandelen

Weelderige art deco en druk autoverkeer

De Tervurenlaan werd aangelegd ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1897 om het Jubelpark te verbinden met het park van Tervuren, waar de tentoonstelling over Congo gehouden werd. Een tram bracht de bezoekers van de ene naar de andere plek. De laan loopt langs de gemeenten Sint-Pieters-Woluwe en Oudergem tot Tervuren. Prachtige art-decohuizen verrezen langs beide zijden van de laan.

(c) Gaetan Carlier

De bourgeoisie van toen moest niet alleen prachtig wonen, maar ook rustig wandelen. Er werden een aantal parken aangelegd: het oorspronkelijke Mesdaelbos, dat de grens tussen Oudergem en Sint-Pieters Woluwe aanduidde, werd gerooid en vervangen door het Woluwepark, een uitvergrote Engelse tuin, met kunstmatige vijvers. Het nabijgelegen Bronnenpark werd aangelegd in de moerassige delen langs de Woluwe. Het was eigendom van Ernest Solvay. Hij had er ook een kasteeltje.

Een luxueuze laan van 7.5 kilometer boorde zich een weg in het natuurlijke landschap van de plattelandsdorpen Sint-Pieters-Woluwe en Oudergem. In amper 10 jaar tijd vervelde het landschap tot een sliert van art-deco-weelde en onderhouden gazons. De dorpelingen werden onteigend en moesten elders hun heil zoeken. Rijke industriëlen namen hun plaats in. Maar dan in chiquere huizen. Vandaag is Sint-Pieters-Woluwe een van de rijkste gemeenten van België.

Het bekendste gebouw in de laan is het Stocletpaleis, dat geldt als een magnum opus van de jugendstil en in in 2009 uitgeroepen is tot UNESCO-werelderfgoed. Josef Hoffmann, de oprichter van de Wiener Werkstätte, creëerde in opdracht van de zakenman Adolphe Stoclet een gesamtkunstwerk van architectuur, interieurontwerp, decoratie en tuinaanleg. De beeldengroep op de toren is van Franz Metzner, Gustav Klimt vervaardigde de mozaïeken in de eetzaal en Fernand Khnopff bedacht er decoratief werk. De meubels zijn speciaal ontworpen voor het gebouw. De villa bevindt zich nog altijd in privéhanden en is niet opengesteld voor het publiek.

De Tervurenlaan is een van de grote assen waar het verkeer Brussel binnenkomt. Dagelijkse razen tienduizenden auto’s er over het asfalt. De Vlaamse overheid heeft plannen om een ingrijpende wijziging door te voeren aan het bekende Vierarmenkruispunt in Tervuren, ten oosten van Brussel. Daarbij zou het autoverkeer op de zuidelijke arm van de Tervurenlaan (N3) geweerd worden, en wordt die invalsweg volledig voorbehouden voor fietsers. De gevolgen voor de automobilisten die aan die kant Brussel in en uit willen dreigen enorm te zijn. De burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe heeft zich fel uitgesproken tegen de plannen.

Fotograaf Gaetan Carlier verkent de Groene Wandeling en gaat op zoek naar de verhalen achter bijzondere plekken.

Share