In de wereld van de hedendaagse kunst zijn er altijd nieuwe manieren om grenzen te verleggen en unieke artistieke ervaringen te creëren. De tentoonstellingen “Postcard from Genova” en “Postcard from Brussels” vormen een fascinerende ontdekkingsreis, waarbij twee gerenommeerde galerijen, Pinksummer en Waldburger Wouters, hun krachten bundelen. De rode draad (of is het rode koraal) die beide galerijen verbindt, is de internationaal geprezen kunstenaar Mark Dion.
De titel van de dubbeltentoonstelling doet me even wegdromen naar een verleden waar WhatsApp, Instagram en Facebook nog niet bestonden en waar ik tijdens de zomermaanden vol spanning luisterde naar het geklepper van de brievenbus die de komst van een ansichtkaart aankondigde die soms langer onderweg was dan de reizigers zelf. Een beetje opzoekwerk leert me dat ansichtkaarten ooit beschouwd werden als een symbool van moderniteit: beknopt, eenvoudig en licht. In het begin mochten ze maximaal vijf woorden bevatten, anders werden ze beschouwd als onvoldoende gefrankeerde brieven door de traditionele postdiensten. Vijf woorden, minder tekens dan een gemiddelde tweet.
De ansichtkaartenboom aan het begin van de 20e eeuw was een internationaal fenomeen, gekoppeld aan de uitbreiding en opkomst van de middenklasse. De hogere klassen negeerden ansichtkaarten omdat ze het als goedkoop en vulgair beschouwden vanwege de boodschap die voor iedereen leesbaar was. Ik stel me in stilte de vraag hoe de toenmalige generatie zou denken over onze huidige sociale media.
De huisruil van een galerij
Voor de tentoonstellingen, Postcard from Genova en Postcard from Brussels, besloten de Brusselse galerij Waldburger Wouters en het Genuese Pinksummer Contemporary Art een andere – en meer moderne reistrend – toe te passen: huizenruil. Van 3 juni tot 8 juli zullen de collecties van respectieve galerijen in elkaars pand verblijven.
Luca De Leva, Thyself Agency, Waldburger Wouters
Waldburger Wouters ligt op de Antwerpselaan, een drukke verkeersas die Brussel doorsnijdt. Zodra de monumentale poort zich achter mij sluit, verdwijnt het stadsrumoer volledig en krijg ik van Tim Wouters, die samen met Patrick Waldburger de galerij runt, een enthousiaste rondleiding door de werken van gerenommeerde kunstenaars zoals Michael Beutler, Mariana Castillo Deball, Mark Dion, Invernomuto, Koo Jeong A, Tobias Putrih, Jorge Quiroz, Tomás Saraceno, Bojan Šarčević, Georgina Starr, Luca Trevisani, Cesare Viel en een buitentuinproject van Luca De Leva genaamd “Thyself Agency”.
Groeten uit Genua
Centraal in de tentoonstelling staat het werk The Blood Red Coral (2023) van de Amerikaanse kunstenaar Mark Dion, die in dit werk twee speerpunten van zijn oeuvre verenigt: een fascinatie voor de natuur en de complexe omgang van de mens hiermee. De dieprode kleur van het koraal beklemtoont de dynamiek van het leven, maar tegelijk wordt dit leven bedreigd door de menselijke aanwezigheid die zich manifesteert door de talrijke voorwerpen die de takken overwoekeren.
Diezelfde vegetatieve aanwezigheid vind je terug in de werken Pneuma 150 en Ibytu 7.47 HM van de Argentijnse kunstenaar Tomás Saraceno. Dat we ons met deze kunstenaar in illuster gezelschap bevinden, bewijst het feit dat zijn werk momenteel ook te bewonderen is in de Londense Serpentine Gallery. Handgeblazen glazen bollen in een net polyester lijken door de ruimte te zweven. Sommigen bestaan gedeeltelijk uit spiegelglas, waardoor je op een moment naar jezelf kijkt die naar zichzelf kijkt in de reflectie van het geheel. Uit sommige van de bollen hangen grassen, ze steken bleek af naast het felrode koraal. Hier is net het omgekeerde aan de gang: de natuur neemt een deel terug van de menselijke interventie. Mensen die vertrouwd zijn met het werk van Saraceno kunnen ook genieten van twee subtiele spinnenwebwerken waarmee hij ooit tijdens een tentoonstelling in Palais de Tokyo mijn eeuwige bewondering oogstte: spin en kunstenaar als extravagant artistiek duo.
Koo Jeong A., SS (Seven Stars), Waldburger Wouters
Diezelfde rust vind je ook terug bij de Koreaanse Koo Jeong A. Haast onmerkbaar hangt het kleine werk SS (Seven Stars) aan de muur. Het werkje meet amper 30 op 40 cm en toch blijf ik er gefascineerd naar kijken omdat het subtiele kleurgebruik het werk bij momenten laat vibreren en zich van het doek lijkt los te maken. Geen wonder dat deze Zuid-Koreaanse kunstenares zich volgend jaar mag verheugen op een plek tijdens de Biënnale van Venetië.
Alle namen en werken opnoemen zou me te ver voeren, maar ik denk dat de woorden van Brian Eno deze intimistische setting het best omschrijven: ““Stop thinking about art works as objects, and start thinking about them as triggers for experiences.”
From Brussels with love
Haast gelijktijdig zullen bezoekers in Genua tijdens Postcard from Brussels op hun beurt kennis kunnen maken met de artistieke rijkdom van opmerkelijke werken van kunstenaars zoals Elen Braga, Eli Cortiñas, Mark Dion, Filip Van Dingenen, Matthias Dornfeld, Charles Hascoët, Delphine Hennelly, Gerard Herman, Lynn Hershman Leeson, Klara Hobza, Jean Katambayi Mukendi, Geert Marijnissen en Julien Saudubray. De verscheidenheid aan kunstenaars en hun werken zorgt voor een intrigerende en veelzijdige artistieke ervaring.
Beide tentoonstellingen streven naar de creatie van een beknopt en positief beeld, waarbij perfect weer, een zonnige dag en een strakblauwe lucht worden voorgesteld. Het is alsof ze ons willen onderdompelen in een ideale wereld, waarin kunst ons uitnodigt om te genieten van de schoonheid van het leven en de verbeelding te stimuleren. De warme junidagen kunnen alleen maar een extra uitnodiging zijn om kennis te maken met deze boeiende galerij en haar kunstenaars.
Postcard from Genova loopt nog tot 8 juli in galerie Waldburger Wouters.
Yves Joris (Kunstflaneur.be) schreef deze tekst voor Gallery Viewer.