Categorieën
Mobiliteit Resto, Café & Uitgaan

Hallo, Taxi Verts?

Taxi Verts Bonjour,

1 Pour réserver un taxi
2 …

5 Si vous voulez une autre langue.

Tja, het gaat snel… de boel is veranderd! Opname van bruno.fm. (mp3), en het is inderdaad véél duidelijker geworden voor niet-franstaligen.
Ja, Taxi Verts moderniseert voor de vaste lijnen. Je krijgt dus standaard een menu voorgeschoteld met een aantal keuzes. En standaard is het menu in het Frans opgesteld en volgt de menu voor taalkeuze op het einde (!?), enkel in het Frans (!?).
De dame die het bandje insprak was duidelijk gehaast en voor je goed en wel beseft wat er aan de hand is, ben je al aan de derde optie beland. En dit terwijl je eigenlijk een taxi wou reserveren. Nu vond ik persoonlijk de menu-optie om je taalinstellingen te veranderen wat laat komen, en vooral het feit dat het enkel in het Frans is opgesteld hilarisch. “Laat mij iets weten indien U niet verstaat wat ik je zeg.”, het doet wat denken aan het reeds ontkrachtte fabeltje van die Vlaamse soldaten in de loopgraven van 14-18, of die andere: “Pour les Flamands, la même chose”.
Alleen gaat het nu niet meer over Vlamingen. Een meerderheid in Brussel is niet meer franstalig, en nederlandstaligen maken daar uiteindelijk maar een heel klein deel van uit. De transitie naar internationale hoofdstad van Europa verloopt schoorvoetend in sommige delen van de privé-sector en bij sommigen misschien wel met veel tegenzin.
Positief (indien je huis niet meertalig is) is alleszins dat je instellingen worden bewaard voor een volgend telefoontje.
Maar genoeg over dit faits-divers van de automatisering van Taxi Verts.
Eén nieuwe raadgeving kan ik je alleszins geven. Indien je een taxi wil reserveren op een specifiek uur, vergeet niet aan te dringen dit als een reservatie vast te leggen. Indien de wachttijden beginnen op te lopen, dringt Taxi Verts aan om gewoon een taxi op te roepen. “Tegen dat de taxi er is, is het toch het uur die je vraagt!”, beweert men dan. Vanaf dan ben je zowiezo in een verloren positie. Is de taxi te vroeg, dan wordt tijd en geld gevraagd voor hun wachttijd vanaf het moment dat ze toekomen. Is de taxi te laat, ook dan is het niet de taxi zijn fout… ’t is druk mijnheer. Moeilijk te voorspellen. Onvoorstelbaar hoe men bij taxi-bedrijven erin slaagt om de fout toch maar telkens in de schoenen van de klant probeert te schuiven.
En nu we toch bezig zijn over taxi’s. Kent U ook die taxi-chauffeurs die je leven riskeren om toch maar zo snel mogelijk terug te zijn op hun standplaats? Zo van 110km/h door de Stefania, en van “rood licht? dat was lichtrood, mijnheer!”? Ik heb die mannen al een paar keer gevraagd om het kalmer aan te doen, dat ik zin had om levend thuis te raken. Dan gaan ze het ook kalmer aan doen… 30km/u naar huis, vertragen voor elk verkeerslicht zodat ze misschien nog eens kunnen stoppen voor een oranje licht. Veilig is het wel…
Als je ’t mij vraagt is taxi-chauffeur toch wel een serieus beschermd beroep in Brussel.

En de mening van een taxichauffeur (mp3) die in Zaventem werkt

Share