Lezers met een Villo-abonnement zullen het kunnen beamen: niet bij elk Villo-station zijn er plaatsjes of fietsen vrij. Het kan frustrerend zijn als je net omwille van het gemak en de snelheid zo’n fietsje hebt gehuurd. Als blijkt dat alles vol zit dan sta je daar toch wel een beetje voor pietsnot. Enige oplossing is om dan te wachten of naar een nabijgelegen station te gaan. Niet echt een opbeurende situatie.
Kwatongen beweren dat het bevoorradingsprobleem voor JCDecaux géén prioriteit vormt, zolang de reclamepanelen aan de stations maar op volle toeren draaien. Of dat zo is laat ik in het midden. Intussen heeft JCDecaux wel ploegen ingeschakeld om de stations ook ’s nachts te bevoorraden. Daarnaast werd er een Smartphone-applicatie gelanceerd waarop je kan zien hoeveel plaatsen/fietsen beschikbaar zijn in Villo-stations. Of dit voldoende zal zijn om het probleem op te vangen lijkt mij de grote vraag.
Heb je zelf ideëen voor een oplossing dan is er sinds kort de onafhankelijke website www.wheresmyvillo.be. Ontwikkeld door enkele geëngageerde Villo-gebruikers. Where’s My Villo? streeft ernaar JCDecaux aan te moedigen om aan het bevoorradingsprobleem iets te doen. De website biedt verder ook een overzicht aan van de 10 grootste probleemstations, maar je kan ook nagaan hoe het is gesteld met de stations in je buurt. Een mooi initiatief die functioneert als publieke denktank en tegelijk wat druk op de ketel zet.