Categorieën
Duurzaamheid Mobiliteit

Waarom ik trouw blijf aan Villo

Villo, het deelfietsensysteem van reclamebedrijf JCDecaux, heeft in Brussel een beroerd jaar achter de rug. In de eerste helft van 2019 werden ongeveer 114.000 fietsen per maand uitgeleend. Dat is 20 procent minder dan in 2017. De lancering van de nieuwe app en dito aanraakschermen ging gepaard met kinderziekten. De komst van de e-bike werd almaar uitgesteld en het uiteindelijk gekozen systeem met de persoonlijke, draagbare batterij werd op veel scepsis onthaald. Is Villo er definitief afgereden door de Jump-fietsen van Uber en de e-steps van Lime en co? Ik blijf bij Villo zweren. Maar waarom eigenlijk?

Gewoonte

Uit gewoonte, is het eerlijkste antwoord. In een cynische bui zou ik zeggen dat ik mijn abonnement niet durf op te zeggen, uit vrees dat ik dat nooit geregeld krijg. De klantendienst staat immers niet bepaald bekend om zijn klantvriendelijkheid. Maar ik ken het systeem als mijn broekzak omdat ik het al jaren bijna dagelijks gebruik en de voor- en nadelen ken. Villo heeft zijn nukken, maar is een vaste waarde.

Prijs-kwaliteitsverhouding

Een niet-elektrisch jaarabonnement blijft met een kleine 35 euro spotgoedkoop als je de dienst vaak gebruikt. Ik ben erop ingesteld om de fiets binnen het halve uur terug te zetten, zodat ik haast nooit moet bijbetalen. De dekkingsgraad van de stations ligt erg hoog binnen het Brussels Gewest. Toegegeven, de fietsen zijn zwaar, zeker als je hellingen op moet, maar ze zijn degelijk, hebben een handig mandje en vertonen zelden mankementen.

Gebruiksgemak

Het grote voordeel van een deelfiets blijft dat je een fiets neemt wanneer je er een nodig hebt en je er verder niet veel naar moet omkijken. Je hoeft je fiets niet te laten herstellen en hoeft je geen zorgen te maken over fietsendiefstal. Villo is niet bijzonder gebruiksvriendelijk voor eenmalig gebruik, maar is zeer praktisch voor regulier gebruik. De beschikbaarheid van fietsen wordt vrij goed gemonitord, zodat je meestal een fiets kunt lenen of terugzetten. Enkel op piekmomenten, zoals de Zuidmarkt, is dat een probleem. Het gebruiksgemak is lichtjes verhoogd door de nieuwe app, waarmee je bijvoorbeeld fietsen kunt ontgrendelen.

Duurzaamheid

Fietsen is een milieuvriendelijke manier om je door de stad te verplaatsen, en is meestal sneller dan wandelen of de tram nemen. De vaste stations dragen niet bij tot de verrommeling van het straatbeeld. De fietsen gaan veel langer mee dan de e-steps en moeten ook niet constant door bestelwagens opgehaald worden om de batterij op te laden. Villo wordt ook niet geassocieerd met sociale dumping. Wel met de overvloed aan reclameaffiches en digitale reclameborden in de publieke ruimte, maar daar zou de overheid paal en perk aan kunnen stellen. De gemeente Elsene gaf bijvoorbeeld een negatief advies over de installatie van 29 borden.

Combineerbaarheid

Ik combineer Villo graag met andere mobiliteitsoplossingen. Ik heb ook een abonnement op openbaar vervoer. Soms doe ik een deel van het traject met de Villo, het andere – lastigere, langere – deel met de metro. De tram neem ik bij slecht weer of als ik naar een treinstation ga, waar het Villo-station op dat moment wellicht volzet is. BlueBike gebruik ik voor langere verplaatsingen buiten Brussel.

Share

Door Tom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.