Gisteren opende in de Dansaertstraat een pop-upwinkel van het nieuwe Belgische fietsenmerk Zafi Cycles. Brussel Stad stelt de winkelruimte tot 31 december gratis ter beschikking aan jonge ondernemers, zoals de tweetalige Brusselaar Simon Malvaux (28). We spraken met hem over zijn passieproject. Al snel neemt hij ons mee naar zijn atelier in Waver met een technische uitleg over een hydraulische pers, een 3D-programma en een freesmachine.
Hoe kwam je op het idee om fietsen met een frame uit hout te maken?
Het idee is ontstaan in de coronaperiode. Ik zag een foto van een houten fiets op internet. Dat intrigeerde mij. Ik had toen net, samen met een vriend, met de fiets door Zuid-Amerika gereisd. Als bio-ingenieur in Gembloux heb ik mijn afstudeerscriptie aan het project gewijd. Ik haalde inspiratie bij Poncelet, bouwer van houten boten in Charleroi, en Gerondal, producent van op maat gemaakte ski’s in Malmedy.
Wat zijn de voordelen van hout?
Het is een natuurlijk materiaal met interessante eigenschappen. Het is bijvoorbeeld erg stevig en trillingsdempend, wat bij een gravelfiets een enorm voordeel biedt. En hout kan, anders dan carbon, zeer lokaal betrokken worden. De coronacrisis heeft geleerd dat aanvoerketens kunnen stilvallen als we afhangen van buitenlandse import. Het lichtgekleurde essenhout haal ik uit het Zoniënwoud. Ook het donkerdere notenhout komt van binnen een straal van 70 kilometer. We kunnen ook houtsoorten combineren.
Maar is hout niet zwaar en lastig als het regent?
In de productie wordt het hout samengeperst en uitgehold, zodat het verrassend licht is. Een frame weegt 3 kg, een geassembleerde fiets tussen 9 en 12,5 kg. Coatings en vernis beschermen, net zoals bij luxeboten, het hout tegen water en UV-stralen.
Je maakt fietsen op maat van de klant.
Klopt, ik maak frames op maat. De klant beslist. Zo had ik ik iemand die me de opdracht gaf om hout van een door een storm gevelde oude eik uit zijn tuin te gebruiken. Reken voor een frame op een prijs van 5.500 euro. Dat is redelijk als je weet dat het een uniek en arbeidsintensief product is. Voor andere onderdelen van de fiets, zoals de wielen en de banden, het stuur, het zadel en de ketting werk ik met topmerken zoals Ritchey, Vittoria, Brooks en Shimano.
Waar haalde je de naam vandaan?
Het is een knipoog naar een bevolkingsgroep van Madagaskar, de Zafimaniry. Ze staan bekend voor hun vakmanschap bij houtsnijwerk.
Hebben de fietsen intussen al hun strepen verdiend?
Ja, ik sponsor wereldreizigers die tonen dat je in alle weersomstandigheden en op uiteenlopende parcours op een houten fiets kunt rijden. De Italiaanse Belg Giorgio Fouarge reed 33.000 kilometer door 33 landen en bracht verslag uit op Instagram onder Wood_World_Tour. Nu is de Zwitser Louis Margot onderweg met zijn project Human Impulse ten voordele van Terre des Hommes, een organisatie die strijdt tegen uitbuiting van kinderen.
Heb je nog een droom?
Het zou fijn zijn om mijn atelier nog dichter bij Brussel te hebben, vlak bij het Zoniënwoud!
Meer info op Zafi Cycles.