Wat heeft chocolade gemeen met klassieke muziek? Verrassend veel, bleek gisteren in Flagey, waar de nieuwe reeks Klankproeverijen in première ging. Bij wijze van voorproefje neemt een expert voor het concert telkens een strijkkwartet onder de loep vanuit zijn of haar perspectief. De eerste gast was Pierre Marcolini.
De Brusselse chocolatier kwam niet met lege handen maar liet het publiek op het podium van de knusse Studio 1 genieten van drie sublieme creaties. Creëren, dat woord viel ook in het gesprek met pianist Julien Libeer en violiste Elsa de Lacerda over het maken van muziek en chocolade.
Marcolini experimenteert met smaken en texturen om tot een evenwichtige compositie te komen. Dat vergt een sterke gedrevenheid en kennis van zaken. Hij betreurt dat de gemiddelde Belg wel chocolademerken kent, maar niets van de verschillende soorten cacaobonen af weet. Hij spreekt van terroir, vergelijkbaar met dat van wijnen. Witte chocolade, die geen cacaopoeder bevat, kan volgens hem de fairplay van een lichte witte wijn hebben. Wat hij wil bereiken? Mensen die zijn chocolade proeven herinneringen schenken, zoals de beroemde madeleine van Proust, die meteen de kindertijd oproept.
Na de prettige inleiding volgde het stevige muzikale werk in Studio 4. Het Amerikaanse Emerson String Quartet is al sinds 1976 actief. Twee van de violisten startten hun carrière door deel te nemen aan de Koningin Elisabethwedstrijd. Met hun tonnen ervaring brachten de vier grijsaards werk van vier componisten ten gehore: Joseph Haydn, Anton Webern, Bela Bartok en Ludwig van Beethoven. Van lyrisch en speels over dramatisch tot abrupt atonaal: het kwartet musiceerde uitmuntend. Hun geheim verraadden de violisten in het voorgesprek: “Het is zoals een goed huwelijk. We respecteren elkaars verschillen. En we nemen de muziek au sérieux, maar niet onszelf.”
De volgende klankproeverijen zijn met wiskundige Isar Goyvaerts (10/12/2017), psycholoog Jean Van Hemelrijck (31/1/2018) en auteur en muziekagent Sonia Simmenauer (12/3/2018). Zij vormen het voorprogramma van respectievelijk het Jerusalem Quartet, het Rolston String Quartet en het Boris Giltburg & Pavel Haas Quartet.