Categorieën
Duurzaamheid Mobiliteit

Fonsnylaan verdient beter

Time flies. Bijna zeven jaar geleden schreef ik een stukje over het gevaar van de Fonsnylaan. Er kwamen toen lauwe reacties op van de toenmalige minister en staatssecretaris De Lille en Grouwels. Het was er gevaarlijk fietsen, het was er levensgevaarlijk, een toegangspoort naar Brussel onwaardig. Het is er nog steeds gevaarlijk, er is nog steeds bijzonder weinig gebeurd om de verkeersveiligheid te verbeteren. We zijn zeven jaar verder. Ook de PING IF YOU CARE campagne kon hier tot vandaag geen soelaas brengen.

Een echte fietsostrade

Nu, we blijven positief uiteraard. Zeker in coronatijden. Vandaar dit voorstel. Een droom voor sommigen, een kleine ingreep voor anderen die het echt willen. Een afgescheiden en veilig fietspad dat het centrum met Sint-Gillis en Vorst verbindt: lijkt dat jullie wat?

Moeilijk kan het niet zijn. Enkele parkingplaatsen zullen sneuvelen, maar die zijn er ondergronds genoeg onder het Zuidstation. De verf-fietspaden zullen plaats maken voor een oker fietspad. De stoep wordt verbreed en krijgt wat meer groen. Zo krijg het nieuwe Zuidstation, want er is er eentje in de maak, er meteen een mooie boulevard bij. De situatie nu, met wat verf op asfalt, is onaanvaardbaar en een ambitieuze stad onwaardig.

Zuilenattractie

We zijn aan het dromen. Wie de Fonsnylaan een beetje kent weet ook dat er je op een gegeven moment onder een zuilengang begint te fietsen. Vandaag ietwat verloederd en helemaal onderbenut. Naar analogie met wat ze in Lyon doen met de Croix-Rousse tunnel kunnen we de zuilengang van Fonsny ook een nieuw leven geven. Hieronder volgt een simulatie van cycletainment.

Vorst staat bekend om zijn culturele instellingen: WIELS, BRASS, Fondation A, de abdij, P.A.R.T.S. Waarom vragen we artiesten die verbonden zijn met het WIELS bijvoorbeeld niet om een video-interventie te doen in de Fonsny-zuilengang? Een dansvoorstelling door ROSAS? Of maken we video’s die toeristen én Brusselaars wat kunnen bijbrengen? Thematisch bijvoorbeeld: van de Brusselse geschiedenis, tot sport of groen in de stad. Op die manier wordt deze zuilengang een landmark, een toegangspoort naar het centrum of naar Sint-Gillis en Vorst.

Aan creativiteit ongetwijfeld geen gebrek, waar blijft de ambitie?

Update: Ik kreeg heel wat vragen over het ontbrekende voetpad. Voor alle duidelijkheid: het is een droom- en geen expertenbeeld. Ten tweede lijkt het me logisch dat er zich onder de zuilengang geen voetpad bevindt aangezien er ook geen huizen zijn, zo wordt het een snelle doorgang zonder gevaar voor andere zachte weggebruikers.

Kwinten Lambrecht heeft zijn eigen communicatieagentschap KWIN. Hij blogt over Brussel, mobiliteit, duurzaamheid en een vleugje politiek op zijn blog Lambyk

Share